sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

اجرای نمایش «سیاوش» برای گردشگران خارجی در بافت تاریخی یزد

نمایش سیاوش در خانه تاریخی حیرانی یزد

به‌گزارش میراث ‌آریا به‌نقل از روابط ‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری یزد، محمدرضا نصیری سرپرست معاونت گردشگری این سازمان با اعلام این خبر گفت: «از نخستین فعالیت‌های فرهنگی پس از ثبت جهانی یزد و برای جذب بیشتر گردشگران خارجی اجرای نمایش سیاوش در خانه تاریخی حیرانی است. برنامه ها و فعالیت‌های فرهنگی در دستور کار این معاونت قرار گرفته و هدف از این کار معرفی فرهنگ غنی و اصیل یزدی و معرفی استان‌ها و فرهنگ اصیل ایرانی و حماسی به گردشگران خارجی است .»

این مقام مسئول بیان کرد: «در اجرای نمایش سیاوش از شیوه‌های نمایش ایرانی استفاده شده است و از بخشی از حرکات ورزش باستانی ایرانی که ریشه کهن دارد و همراه با موسیقی خاص خود بهره‌برداری شده است. نمایش سیاوش به زبان انگلیسی و برای بازدید و استفاده گردشگران خارجی از نیمه مرداد تا مهر در مجموعه خانه تاریخی حیران در مرکز بافت تاریخی شهر به روی صحنه می‌رود.»

طبق اطلاع رسانی وب سایت انجمن نمایش یزد، نمایش سیاوش سروده پیر فرزانه توس توسط سعید شهریار کارگردان خوش ذوق یزد در قالب یک متن نمایشی، بانویسی شده و گروه تئاتر شید آن را برای اجرا در بافت سنتی یزد و خانه های قدیمی این بافت آماده کرده است. بازیگران دربخش هایی از این نمایش، از یک پرده نقالی کمک می گیرند که آن پرده از آثار بزرگان نقاشی قهوه خانه ای کتاب سوخته دلان نقاش برگرفته شده است.

خانه تاریخی حیرانی یزد

گفتنی است خانه تاریخی حیرانی از بناهای قدیمی یزد است و در محله یوزداران واقع و متعلق به دوره قاجاراست. ساختمان چهار طرفه متناسب با فصول مختلف سال است و دارای دالان و دربند و هشتی زیبایی است. همچنین دو بادگیر منحصر به فرد داردکه این ها را می توان به عنوان ویژگی های شاخص آن نام برد.