sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

برنامه سفر

چطور برای یک سفر برنامه ریزی کنیم؟

برنامه-سفر

 

برنامه سفر ریختن چندان هم چیز پیچیده ای نیست، اما برای کسانی که اصولا اعتقادی به برنامه ریزی ندارند داستان چیز دیگری ست! پس پیش از اینکه بدانیم باید چطور برنامه ریزی کنیم، بهتر است چند پاراگرافی را به این اختصاص بدهیم که چرا بایستی برنامه سفر داشت و چرا داشتن برنامه سفر کمک میکند تا در ازای زمان و پولی که در سفر هزینه میکنیم بیشترین لذت و تجربه را داشته باشیم. خاطرتان باشد که شیوه های سفر کردن در حال تغییر است. ماهم در تراولچی همین قصد را داریم، اینکه به شما کمک کنیم تا گام به گام با این تغییرات پیش بروید.

سالهاست که اپلیکیشن ها جای نقشه های کاغذی را گرفته و منابع اینترنتی فضا را بر اطلاعات شفاهی و سینه به سینه تنگ کرده است. امروزه میتوان در طول سفر بیشتر دید، بیشتر خواند، بیشتر شنید و در نهایت بیشتر از هر زمان دیگری یاد گرفت! اما همه اینها نیازمند برنامه ریزی ست. میخواهیم اول برای شما ثابت کنیم چرا و بعد به شما بگوییم چطور برنامه سفر خود را حرفه ای و حساب شده بچینید.

برنامه سفر با برنامه ریزی برای سفر متفاوت است. گرچه هردو بایستی قبل از سفر انجام شوند اما برنامه سفر در خصوص زمان بندی و مدیریت رویدادهایی ست که شما در طول سفر در پیش دارید.

 

چرا برنامه ریزی و چرا برنامه سفر؟

شما ماه ها و حتی در شرایط اقتصادی نه چندان مطلوب این روزها شاید چند سال کار کنید تا به یک سفر خوب بروید. دقت کنید، نداشتن برنامه ریزی و ندانستن اینکه قرار است چکار کنید مساوی است با اتلاف تمام این همه مدت انتظار و پس انداز پول و تلاش برای خالی کردن وقت و غیره. پس چرا دست بکار نمیشوید و اینبار برای سفر آینده خود برنامه سفر نمیچینید؟ برنامه سفر داشتن یعنی آگاهانه سفر کردن و این چیزی ست که امروزه بیشتر اپلیکیشن ها و وب سایت هایی که در خصوص سفر مینویسند دوست دارند که شما به آن برسید. البته آنها منافع خود را دنبال میکنند اما اطلاعات و محتوایی که در اختیار شما قرار میدهند باعث میشود شما بتوانید در خصوص سفر و مقصد آگاهی پیدا کنید و این آگاهی شرط اول برنامه ریزی برای سفر است.

برنامه-سفر

 

برنامه ریزی برای سفر باعث میشود شما در مدت مشخص و با هزینه مشخص به تعداد بیشتری جای دیدنی و تفریحی سربزنید. شاید این اتفاق برای شما هم افتاده باشد که وقتی مثلا از سفر شیراز بازگشته اید تازه شنیده اید که در شهر چقدر جاهای دیدنی بیشتری بوده و شما به دلیل نداشتن شناخت و آگاهی تنها به چندتای آنها بسنده کرده اید. این درحالی ست که هم وقت بازدید از جاهای دیگر را داشته اید و هم اساسا هزینه های پایه ای کل سفر را پرداخت کرده بودید! هزینه های اساسی شامل هزنیه رفت و آمد و اقامت است که شما همه اینها را در یک سفر فارغ از کیفیت آن بایستی بپردازید! پس چرا نباید با داشتن برنامه سفر و برنامه ریزی درست برای سفر مدیریت خوبی بر آن داشت!؟

 

ما فرض را بر این میگذاریم که شما یا موافق داشتن برنامه سفر بوده اید و یا حالا متقاعد شده اید! به هر صورت در ادامه قرار است یک به یک آیتم هایی را که به شما در داشتن برنامه درست سفر کمک میکند شرح دهیم.

 

زمان شروع و پایان سفر

حتی اگر در گیر و دار گرفتن مرخصی برای سفر نیستید و دستتان از این لحاظ باز هست، باز هم دلیل نمیشود زمان رفت و برگشت سفر خود را ندانید. اگر هم کارمند هستید و بایستی سروقت بروید و سر وقت برگردید از سفر هم که تکلیف روشن است! ما فرض را بر این میگذاریم که شما برای وقت و زمان خود ارزش قائلید و برای شما یک روز هم در سفر یک روز است. پس زمان رفت و برگشت سفر خود را مشخص کنید.

برنامه-سفر

 

یک توصیه مفید در خصوص مشخص کردن این زمان این است که مخصوصا در موقع برگشت، روز آخر سفر را طوری انتخاب نکنید که درست همان فردا صبحش قرار باشد به سر کار برگردید! اگر هم اینطور است، حداقل شرایط را طوری بچینید که قبل از ظهر در منزل باشید و تقریبا یک روز کامل برای جمع و جور کردن کارها داشته باشید. خاطرتان باشد، بازگشت عجله ای از سفر و گیرکردن در ترافیک دم غروب و آخر شب خوابیدن و کله صبح فردا سرکار رفتن، پایان فاجعه آمیز برای یک سفر است!

 

مقصد را بشناسید!

شاید مهم ترین بخش از برنامه سفر همین است. داشتن آگاهی نسبی درخصوص شهر یا کشوری که به آن سفر میکنید. امروزه تا دلتان بخواهد منابع برای کسب اطلاع از جایی که به آن سفر میکنید هست. اگر به خارج از کشور سفر میکنید و زبان انگلیسی شما خوب است یکی از این کتاب های فوق العاده مفید Lonely Planet پیدا کنید و قبل و در حین سفر مطالعه کنید! اگر نه، در همین فضای وب فارسی تا دلتان بخواهد از سیر تا پیاز هر چیزی را شرح و بسط داده اند.

 

مثلا فرض کنیم شما قرار است به شهر زیبای رم سفر کنید. شما بایستی بدانید اولا در این شهر چند جای واقعا دیدنی وجود دارد. ممکن است مثلا 20 جا وجود داشته باشد و شما در سفر به ایتالیا 3 روز آن را به رم اختصاص داده اید. پس در اینجا بایستی اولویت بندی کنید. در خصوص این اولویت بندی علایق خودتان را مدنظر قرار دهید نه صرفا توصیه دیگران را. شاید شما به موزه ها علاقه ای ندارید، پس لوزمی ندارد به زور آنها را در برنامه بگنجانید. این سفر برای شماست و قرار است شما آن را مدیریت کنید!

برنامه-سفر

 

بد نیست در خصوص رستوران ها و نوع خورد و خوراک و سرو غذا در آنجا کمی تحقیق کنید. مثلا ممکن است شما به دلیل مسلمان بودن، حساسیت ویژه ای روی غذای حلال داشته باشید. این اطلاعات را حالا و وقتی که در ایران هستید کسب کنید، نه وقتی تازه در سفر احساس گرسنگی میکنید و وقت این است که چیزی برای خوردن پیدا کنید! در خصوص نوشیدنی ها هم همینطور. در کل هر کشوری در دنیا و بیشتر شهرهای همین ایران خودمان غذای محلی دارند. چه بهتر که شما نام آنها را قبل از سفر بدانید و در سفر آنها را تجربه کنید، نه وقتی که از سفر برگشتید تازه از زبان همکارتان بشنوید تبریز چه کوفته های خوشمزه ای دارد و یزد چه شیرینی های معروفی!

 

وضعیت راه ها را در جریان باشید

 

بدیهی ست که بایستی قبل از راه افتادن در مسیرهای اصلی، مخصوصا در ایام تعطیلات از وضعیت راه ها مطلع باشید. نکته دوم استفاده از نرم افزارهای مسیریابی مانند گوگل مپ است. در واقع استفاده از قابلیت های گوگل مپ امروزه یکی از ضروری ترین نیازهای یک مسافر است. پس سعی کنید حسابی با آن سر و کله بزنید تا بتوانید از قابلیت های آن به نفع خود استفاده کنید. اگر نمیدانید بهتر است مطلع باشید که مسیریاب گوگل به طور لحظه ای ترافیک بسیاری از جاده ها را به طور دقییق تخمین میزند.

 

حساب هزینه ها را داشته باشید

این قانون را از یاد نبرید. سفر خوب سفری ست که شما بتوانید 10 درصد از بودجه سفر را به جیبتان برگردانید. بحث سر پول نیست. شما با اینکار نشان میدهید که اولا توانسته اید هزینه ها را مدیریت کنید و علاوه بر آن با 10 درصد هزینه کمتر به منزل بازگردید. نکته دوم اینکه اگر زیاد اهل حساب و کتاب نیستید، اصراری نیست حتما شما مدیریت مالی سفر را به عهده بگیرید. بهتر است یک بار هم به دوستان تان اعتماد کنید تا ببینید آیا بهتر از شما از پس آن برمیایند یا اینکه شما را با جیب خالی به منزل میرسانند!

 

اینها خلاصه از مهمترین مسائلی بود که بایستی در برنامه سفر ها لحاظ کنید. به مرور و به تجربه قطعا میتوانید موارد بسیاری به این لیست اضافه کنید.