sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر با موتور سیکلت

نکته‌ها و توصیه‌ها در مورد سفر با موتور

 

سفر انواع عجیب و غریبی دارد. بعضی ها جاده را که میبینند عقل از سر و هوششان میپرد! عده ای شروع میکنند به پیاده گشتن دور دنیا، عده دیگری به اصطلاح هیچهایک میکنند. برخی هم نه با پای پیاده و نه با وسیله نقلیه دیگران، بلکه با وسیله نقلیه خود به سفر میروند. اگر این وسیله ماشین یا موتور سیکلت باشد کار راحت تر است، اما همانطور که در پستی جداگانه خواهیم نوشت سفر با دوچرخه چندان هم آسان نیست! به هرحال ما امروز قصد داریم در خصوص سفر با موتور سیکلت اطلاعات را در اختیار شما قرار دهیم که برای این ماجراجویی ضروری ست.

شاید شما قصد دارید مسافر بعدی باشید که جاده ها را یک به یک با موتور میچرخد. تصمیم هیجان انگیزی ست و از همین حالا مطمئن باشید کلی اتفاق در انتظار شماست که میتوانید خاطره آن را مدت ها برای دیگران نقل کنید!

 

بیمه سفر

در خصوص بیمه سفر قبلا نوشته ایم، اما اینبار کمی بحث جدی تر است. خوب آگاهید که سفر حتی در امن ترین شرایط هم مخاطرات خاص خود را دارد. اما مسئله سر این مخاطرات نیست. بحث سر پیچیدگی هایست که میتواند در یک اتفاق ساده در سفر رقم بخورد. شاید یک شکستگی کوچک و یا هرچیز دیگر را در کشور خود خیلی سریع و کم هزینه مدیریت کنید اما در خصوص کشوری که به آن تعلق ندارید بحث اصلا آسان نیست!

 

بیمه مخصوصا برای سفرهای جاده ای و در بین آنها مخصوصا برای سفر با موتور سیکلت و دوچرخه یک الزام است. اگر در این خصوص شک دارید و یا آن را یک مساله با اهمیت درجه دو در سفر میدانید بد نیست سری به آمار تصادفات جاده ای بزنید. این اصلا ربطی به توانایی و مهارت شما در خصوص رانندگی با موتور سیکلت ندارد. در واقع در صورتی که شما حتی ذره ای هم مقصر نباشید مساله در جای دیگری ست. مساله این است که شما به عنوان موتور سوار در یک تصادف بسیار آسیب پذیر هستیدو همین امر وجود بیمه سفر را برای شما اجباری میکند.

 

تعمیر موتور سیکلت

شما مسافر هستید نه مکانیک! اما به خاطر داشته باشید ندانستن و نشناختن اجزا موتور سیکلتی که با آن سفر میکنید میتواند حسابی دردسر و هزینه روی دست شما بگذارد. شما بایستی چیزی فراتر از حداقل چیزها را در خصوص تعمیر موتور سیکلت بدانید. اگر حس میکنید با چیز ضروری مواجه نیستید کافی ست تصور کنید به دلیل یک ایراد کوچک در یک جاده بین راهی در کشوری به غیر از ایران گیر افتاده اید. اینکه حداقل بدانید موتور سیکلت شما چه دردی دارد خود میتواند بسیار کمک کننده باشد.

لیستی از مواردی که بایستی قبل از سفر چک کنید و در حین سفر با موتور سیکلت بدانید اینها هستند

  • وضعیت ترمز ها
  • زنجیر چرخ
  • اگزوز
  • کیلومتر
  • موتور
  • کاربرات
  • کمک فنر
  • سیستم برق

 

در مورد ترمز ها بایستی روغن ترمز و لنت ها را از نظر سلامت چک کنید. سیستم برق موتور شامل روشنایی های جلو و عقب، باتری و سیم کشی هایی ست که بایستی دائما چک و بررسی شوند. همچنین میزان برقی که به اصطلاح پشت شمع وجود دارد بایستی کنترل شود. چرخ ها را از نظر باد مناسب و زنجیر چرخ از نظر روان بودن و کشش مناسب و استاندارد بررسی کنید. همچنین موتور مهم ترین بخشی ست که باید از نحوه عملکرد و نگه داری درست از آن اطلاع کامل داشته باشید.

 

تجهیزات سفر

همچنین کسی که با موتور سیکلت و یا دوچرخه سفر میکند بایستی همیشه علاوه بر تجهیزات رایج برای سفر، تجهیزات خاص سفر با موتور سیکلت را هم به همراه داشته باشد. خورجین ها اولین وسایلی هستند که بایستی برای این سفر آماده کنید. دقت کنید خورجینی که تهیه میکنید بایستی در دو طرف متقارن و متناسب با فرم موتور سیکلت شما باشد. معمولا جنس برزنتی آنها مقاومت بیشتری در برابر پارگی دارند که برای سفر مناسب هستند.

علاوه بر این بایستی حداقل تجهیزات یک تعمیرکاری عادی را به همراه داشته باشید. بدانید چه آچارهایی برای تعمیرات کلی موتور سیکلت لازم است و آنها را تهیه کنید. همچنین داشتن یک تلمبه بادی کوچک و وسایل پنچرگیری جزو وسایل ضروری ست که بایستی به همراه داشته باشید.

 

خورجین مناسب

میتوانید انواع خورجین برای سفر با موتور سیکلت را در اینترنت جستجو کنید و چیزی شبیه آن را در بازار پیدا کنید. خورجینی که تهیه میکنید بایستی از لحاظ حجمی در دو سمت تقارن داشته باشد. یعد از آن بایستی در چینش وسایل دقت لازم را بکنید تا مبادا از نظر وزن و حجم دو سمت موتورسیکلت حالت متوازنی نداشته باشد. بهتر است برخی وسایل آسیب پذیر و الکترونیکی شما به دلیل آسیب پذیری بیشتر در سمت راست خورجین چیده شود.

علاوه بر خورجین میتوانید از باکس ها و یا جعبه های فلزی هم استفاده کنید، به این صورت که یک جعبه تکی در ترک موتور و دو جعبه کوچکتر در کناره های موتور قرار دهید. جانمایی این جعبه ها باید طوری باشد که پلاک شما خوانا باشد تا در طول مسیر مجبور نشوید به خاطر گوشزد و جریمه های راهنمایی و رانندگی آنها را تغییر دهید. علاوه بر این به یاد داشته باشید که بیرون زدگی جعبه ها از کنارین بایستی در اندازه استاندارد باشد.

 

دقت کنید که اگر خورجینی که تهیه میکنید دست ساز است و میخواهید خودتان آن را سفارش دهید بایستی از لحاظ کیپ شدن، باز و بسته شدن آسان و داشتن شب نما در دو سمت پشت و پهلو ها مانند نمونه های تولیدی استاندارد های حداقل را داشته باشد. فراموش نکنید همه تجهیزات شما باسیتی دارای کاور باران باشند تا در شرایط بارانی مجبور نباشید سریعا خود را به یک پناهگاه برسانید. در واقع این بهتر است کاور یک روکش اضافی نباشد و رویه خودِ خورجین قابلیت ضد آب داشته باشد، زیرا در غیر این صورت ممکن است مجبور شوید هربار آن را با چیزی محکم ببندید تا در حرکت باز نشود.

 

موتور سه چرخ

این شکل از نشیمن اضافی اولین بار توسط یک مهندس فرانسوی جایزه بهترین وسیله برای حمل سرنشین اضافی موتور سیکلت را برنده شد. بعد از آن این مدل موتورها در جنگ جهانی دوم حسابی به کمک ارتش ها آمد و بعد از آن به وسیله نقلیه رایجی تبدیل شد. مزیت این موتورسیکلت های سه چرخ در حفظ تعادل آسان تر و جا برای حمل سرنشیت و یا بار اضافی بیشتر است.

 

مخصوصا برای یک ایران گرد و جهان گرد که تصمیم دارد به خیال راحت تری سفر کند، میتواند گزینه مناسبی باشد. همچنین اگر قرار است به صورت دو نفره و یا با حیوان خانگی خود به ماجراجویی بروید، این یکی از گزینه هایست که میتواند حسابی شما را وسوسه کند. هرچند از خاطر نبرید که این نوع سه چرخ ها بایستی قبل از سفر از لحاظ حفظ هندلینگ در سر پیچ ها به طور دقیق چک و بررسی شوند.

 

مهارت های کلی

داشتن مهارت های کلی سفر شامل شما شما که میخواهید سفر با موتور سیکلت را تجربه کنید هم میشود. از جمله مهارت های کلی سفر میتوان به دانستن کمک های اولیه، نقشه خوانی، مهارت های مربوط به کمپینگ و غیره دانست. از نظر کسانی که ما مسافران حرفه ای میشناسیم، میزان مهارت های شما در سفر رابطه مستقیمی با صرف هزینه ها و یا لذت بردن از موقعیت های مختلف دارد. داشتن مهارت های کافی باعث میشود شما آن دسته از کارها را که بایستی برون سپاری بکنید و یا بابت آن پول بپردازید را خودتان انجام دهید. از طرف دیگر، تبحر در مهارت ها و مدیریت جریان سفر موجب میشود تا بتوانید شرایط دشوار در سفر را به موقعیت ها و فرصت هایی برای یادگیری و ارتقا خود تبدیل کنید.

 

ترجیاحا گروهی سفر کنید

در خصوص سفر با دوچرخه و همچنین سفر با موتور سیکلت توصیه خیلی ها این است که تنها سفر نکنید. حالا لازم هم نیست برای سفر یک کارناوال آدم دنبال خودتان راه بیاندازید اما حداقل اینکه دونفری و یا سه نفری به سفر بروید بسیار بهتر است. دلیل آن هم روشن است. اول اینکه به هرحال همانطور که گفتیم سفر با دوچرخه و موتور سیکلت مخاطرات بیشتری دارد و بسیاری از کسانی که به این شکل سفر میکنند از این مخاطرات در امان نمی مانند و به هرحال خطرات هرچند کوچک دامن گیر آنها میشود.

 

نکته دوم اینکه سفر با موتور سیکلت به صورت دسته جمعی لذت دیگری دارد. اغلب دیدن دسته ای موتور سوار با آن خورجین های بزرگ و لوازم کامل سفر برای مردم جذابیت زیادی دارد و برای خود شما هم بازخورد آن حس خوبی به همراه دارد.

 

چک لیست تهیه کنید

اگر فکر میکنید همه چیز را میشود به حافظه سپرد بهتر است یک بار اینکار را بکنید و به جاده بزنید تا متوجه شوید. مخصوصا در سفر با موتور سیکلت به دلیل اینکه بایستی وسایل تعمیراتی به همراه داشته باشید بهتر است که قبل از سفر یک چک لیست با دسته بندی مشخص انتخاب کنید. در ادامه ما این چک لیست را به صورت کلی برای شما عنوان میکنیم. شما میتوانید با بسط دادن و تکمیل آن، نسخه ای ازآن را داشته باشید و هربار قبل از سفر از آن استفاده کنید.

کمک ها اولیه شامل وسایل گاز استریل، ماده ضدعفونی کننده، چسب، مسکن، چسب زخم، قطره استریل چشم، قیچی کوچک و الکل

لوازم کمپینگ شامل چادر، کیسه خواب، زیرانداز نرم، زیرانداز زمستانی، روشنایی ، لوازم پخت و پز، پیکنیک کوچک و مواد غذایی ضروری

لوازم یدکی موتور سیکلت مانند تیوپ، لاستیک یدک، زنجیر، آچارهای لازم، سیم کلاچ و ترمز، لامپ اضافی، وسایل پنچر گیری و غیره

پوشاک کافی و متناسب با فصل سفر مثل شلوار و بالاپوش بادگیر، پانچو، کلاه ایمنی، زانو بند ضد ضربه، کاپشن، کفش مناسب، جوراب اضافی، لباس های زیر مناسب و غیره

وسایل دیگر سفر مثل پاوربانک، شارژها، کتاب خوان یا یک کتاب چاپی، کیف کمری، کوله 5 لیتری، هد لامپ، کیف پول جمع و جور، مسواک و وسایل بهداشتی و غیره

 

قبل از سفر سری به وب سایت ایران گرد ها و جهان گردهایی بزنید که مثل خود شما زمانی تصمیم به سفر با موتور سیکلت گرفته اند. مسلما اطلاعات و تجربیات مشابه زیادی در خصوص سفر آنها با سفر پیش روی شما هست. از یاد نبرید که ماجراجویی به هرشکلی باشد ارزشمند و هیجان انگیز است. اگر سفرتان طولانی و مثلا به آن سوی ایران و یا دنیاست چه بهتر که برای خود شعاری هم انتخاب کنید! خیلی از کاروان های موتور سواری و یا دوچرخه سواری با شعار بشر دوستانه و صلح جویانه ای پا به جاده میگذارند.