sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

غذا‌ها، شیرینی‌ها و خوردنی‌های خوشمزه‌ی کرمان

بزقرمه، یک غذای کرمانی که طعمی از گذشته دارد.
بزقرمه، یک غذای کرمانی که طعمی از گذشته دارد.

آیا تا به حال غذای کرمانی خورده‌اید؟ به استان کرمان و شهر کرمان سفر کرده‌‌اید؟ آیا غذاها، دسرها و خوراکی‌های خوشمزه‌ی این منطقه را نوش جان کرده‌اید؟ تراولچی سفری به استان کرمان را به شما پیشنهاد می‌دهد که در عین لذت بردن از زیبایی‌های این استان، از غذاهای خوشمزه‌ی آن نیز بی‌نصیب نمانید و هم‌چنین دسرها و شیرینی‌هایی را بچشید که مخصوص این ناحیه است. در این مقاله برخی از غذاها و خوراکی‌های استان کرمان را به شما معرفی می‌کنیم و اطمینان داریم که با مطالعه درباره‌ی این خوردنی‌ها علاقه‌تان برای رفتن به استان کرمان بیشتر می‌شود.

بزقُرمه؛ یک غذای کرمانی که مزه‌ی گذشته را می‌دهد.

بُزقُرمه یکی از غذاهای قدیمیِ محلی استان کرمان است. این غذای کرمانیِ بسیار لذیذ هنوز هم در میان مردم استان کرمان طرفدار دارد. ترکیبات اصلی غذایی بزقرمه گوشت، نخود، سیر و کشک هستند. نام قرمه بر غذاها از آنجا می‌آید که در قدیم به جهت نبودن یخچال گوشت را قرمه می‌کردند. نام بزقرمه نیز از همان جا می‌آید و قرمه‌ای است که با گوشت بز یا بزغاله تهیه می‌شود.

یکی از مواد غذایی‌ای که در جنوب شرقی ایران بیش از سایر جاها طرفدار دارد، کشک است. کشک یک ماده‌ی غذایی بسیار غنی و سرشار از پروتئین است که در بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. می‌توانید این غذای محلی را هم با برنج و هم با نان نوش جان کنید. اگر به کرمان سفر کنید می‌توانید طعم بی‌نظیر این غذای کرمانی را در رستوران‌های محلی و سفره‌خانه‌ها مزه مزه کنید.

البته شما می‌توانید خودتان نیز اقدام به پخت این خورشت سنتی خوشمزه ‌نمایید. اما ما پیشنهاد می‌کنیم که برای بار نخست طعم اصیل آن را توسط آشپزهای کرمانی بچشید. سپس از آنها روش پخت این خوراک خوشمزه که شما را به گذشته‌های دور سرزمین عزیزمان می‌برد، یاد بگیرید.

آش اُماچو؛ یک کاسه غذای کرمانی  از جنس سلامتی

اُماچ یا به زبان محلی اماچو (شولی) نوعی آش کرمانی است. این آش با آرد گندم، سبزی، عدس، گیاهان و ادویه‌‌ی مختلفی تهیه می‌شود که خاصیت دارویی دارند. این آش بسیار خوشمزه و خاص ترش سرو می‌شود. بنابراین به هنگام خوردن این غذای کرمانی سرکه یا قره‌قروت را فراموش نکنید. گیاهان دارویی موجود در این آش عبارتند از: سیاه‌دانه، تخم شوید، زنیان، زیره، نعناع و زردچوبه. هم‌چنین سبزی‌های معطر این آش اسفناج، جعفری و گشنیز هستند.

می‌توان اماچو را آش سلامتی دانست. این غذای کرمانی قره قوروت دارد که سرشار از پروتئین و مواد مغذی است. علاوه بر این در این آش ویتامین و املاح معدنی بسیاری یافت می‌شود. از همین روی، اماچو تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است. علاوه بر آن به دلیل داروهای گیاهی متنوع خوردن اماچو سبب درمان سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود. هم‌چنین معده و روده را ضدعفونی می‌کند و به  درمان کم‌خونی کمک می‌نماید.

زیره پلو؛ کرمانی‌ترین غذای کرمانی که طعم سوغاتی این شهر را می‌دهد.

ضرب‌المثل زیره به کرمان بردن را همه شنیده‌اند که کنایه از کاری عبث و بیهوده است. اما ما به شما سفر به کرمان برای خوردن زیره پلوی کرمانی را پیشنهاد می‌دهیم. استان کرمان یکی از اصلی‌ترین مکان‌های کاشت و تولید و حتی صادر کردن زیره است. بنابراین عجیب نیست که یکی از پلوهای اصیل و سنتی استان کرمان زیره پلو باشد. زیره دارای عطر و بوی فوق‌العاده و تندی است که شاید هر کسی به آن علاقه نداشته باشد. اما این گیاه سرشار از خاصیت است و خصوصاً برای لاغری بسیار مفید است. زیره پلو را می‌توان با گوشت، مرغ و یا آب قلم درست کرد.

زیره پلو با گوشت قلقلی، غذای کرمانی و عطر بی‌نظیر زیره
زیره پلو با گوشت قلقلی، غذای کرمانی و عطر بی‌نظیر زیره

یکی دیگر از غذاهای برنجی که با زیره پخته می‌شود، لپه پلو است. در این غذای کرمانی نیز مثل زیره پلو گوشت یا مرغ به همراه زیره‌ی فراوان در کنار برنج طعمی جادویی می‌سازند. خوردن زیره پلو در رستوران‌های استان کرمان طعم یادگاری زنده از سفر به این شهر و استان است. گویی که شما تمام تاریخ و فرهنگ این منطقه را در دهانتان می‌چشید. به یاد داشته باشید دانه‌های زیره‌ عطر کمتری از زیره‌ی پودر شده دارند. پس در صورتی که خواستید خودتان این غذا را درست کنید، بسته به سلیقه‌تان یکی از این دو را انتخاب کنید.

 کلمپه معروف‌ترین شیرینی کرمان با طعم خرماهای جنوب

کلمپه، یک شیرینی سنتی که به اندازه‌ی غذای کرمانی معروف‌ است.
کلمپه، یک شیرینی سنتی که به اندازه‌ی غذای کرمانی معروف‌ است.

کُلُمْپه معروف‌ترین شیرینی سنتی استان کرمان است. این شیرینی در ابتدا در شهر بم پخته می‌شد. اما امروزه در سراسر استان کرمان پخته می‌شود. کلمپه یک شیرینی از دسته‌ی کلوچه‌هاست اما تفاوت طعم آن با کلوچه از زمین تا آسمان است.

ما به صورت سنتی کلوچه‌ها را به شکل گردویی یا نارگیلی می‌شناسیم. اما درون کلمپه با خرمای چرخ شده به همراه ادویه‌ پر شده است. البته امروزه کلمپه مدل‌های متنوعی دارد که به تزئینات روی آن و ترکیبات مواد مختلف با خرما مربوط است. انواع کلمپه گردویی، کنجدی، پسته‌ای، لقمه‌ای، زغفرانی و کاکائویی است. کلمپه برای مدت طولانی در ظروف بسته‌بندی سالم می‌ماند. تراولچی خرید این شیرینی خوشمزه را به عنوان سوغات کرمان برای دوستان و اقوام به شما پیشنهاد می‌دهد.

فالوده‌ی کرمانی سرآمد تمام فالوده‌هاست

فالوده یکی از دسرهای خوشمزه و خاص ایرانی است که در هر منطقه به شکلی تهیه و سرو می‌شود. فالوده‌ی کرمانی معجونی بسیار خوشمزه است که تنها در شهرهای استان کرمان یافت می‌شود. این فالوده بر خلاف فالوده‌ی شیرازی به شکل گرد یا مکعب‌های کوچک است. بافتی نرم‌تر از فالوده‌‌ی شیرازی دارد و با عرق بید مشک، گلاب، عرق نسترن و عرق نعناع سرو می‌شود. گلوله‌های نرم نشاسته در این دسر شبیه دانه‌های مروارید معلق در آب هستند. شاید شما هم بعد از یک بار خوردن این فالوده به عشق آن بار دیگر به کرمان سفر کنید.

قُوَّتو یا قاووت را از کرمان بخرید و قوت بگیرید.

قاووت یک پودر بسیار مقوی است که با توجه به ویژگی لهجه‌ی کرمانی قوتو نامیده می‌شود. این پودر خوراکی سوغاتی معروف استان کرمان است. قوتو در حقیقت نوعی شیرینی پودری است. با آسیاب کردن انواع دانه‌های روغنی، ادویه‌جات، نخود و ترکیب کردن آنها با شکر قوتو به دست می‌آید. قوتو دارای خواص فوق‌العاده‌ای است که برای بیماران قلبی‌ توصیه می‌شود. قوتو را می‌توان هم به صورت پودر و هم محلول در آب مصرف کرد. هم‌چنین می‌توان آن را مانند شکر در شیر یا چای ریخت و از طعم و خاصیت بی‌نظیر آن بهره برد.

غذای کرمانی را بیشتر بشناسیم.

قاتق‌های با گوشت و بی‌گوشت: مجموعه‌هایی از غذای کرمانی هستند که مایع هستند و در آن نان ترید می‌کنند.

کباب زرگری: غذای کرمانی‌ای است که در شیراز به آن دوپیازه آلو و در مازندران به آن بیج بیج می‌گویند. این غذا ترکیب گوشت چرخ کرده، سیب زمینی و رب است.

انواع آبگوشت‌های متنوع و کشک کله‌جوش غذاهایی نام آشنا هستند. اما در این منطقه هم انواع آبگوشت‌ها و هم کله جوش با شیوه‌ی متفاوتی طبخ می‌شوند. شیوه‌ای که به اقلیم و مواد خوراکی منطقه مربوط است.

چُغوک‌بریزو، کوفته ریزه، پِرچو، پیتو و عدسی چغندر نیز از غذاهای محلی ساده است و پتری نیز نام یک نان محلی است.