sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

غذاهای محلی تهران

غذاهای محلی تهران را باید یکی از موضوعاتی دانست که نوشتن از آن بسیار دشوار است. غذا را یکی از مهم ترین عوامل معرفی فرهنگ قومیت های مختلف باید دانست. در هر شهری که مسافرین و گردشگران وارد میشوند، بدون شک به دنبال غذای محلی میروند. اگر منصفانه نگاه کنیم، باید گفت که ایران را میتوان یکی از کشورهایی دانست که تنوع غذایی آن غیر قابل شمارش است. در این بین تهران پایتخت ایران را باید یکی از شهرهایی دانست که صحبت کردن درباره غذای محلی در آن بسیار دشوار است. حضور بیش از 9 میلیون نفر جمعیت در کلانشهر تهران، باعث شده است که این شهر میزبان تمامی قومیت های ایرانی و بعضا افرادی از دیگر کشورها باشد. حال، سخن گفتن از غذای محلی در شهری به این وسعت بسیار سخت میشود.
شاید از نام تیتر این متن تعجب کرده باشید، طهران. خب طبیعی است وقتی میخواهیم از تهران قدیم صحبت کنیم از شکل قدیمی این کلمه هم استفاده کنیم! کمی سخت است بین این تنوع غذایی در کلانشهر تهران، بتوانیم غذاهایی که متعلق به این منطقه هستند را انتخاب کنیم، با اینحال میتوان با تقریب مناسب، غذاهای زیر را به رشته تحریر درآورد:

سرگنجشکی

بدون شک غذاهای با ترکیبی همچون آبگوشت ودیزی بین ایرانیان بسیار محبوب هستند، شاید بتوان سرگنجشکی را نیز در این دسته بندی و جزو غذای محلی تهرانی جای داد. این غذای سالم و مقوی که به نسبت راحت هم آماده میشود، از گوشت چرخ کرده، سیب زمینی، گوجه و مقداری ادویه‌جات تهیه میشود. برای تهیه آن کافیست گوشت چرخ کرده را با پیاز مخلوط کنید، سپس پیاز داغ، آب، نمک و زردچوبه را در قابلمه ریخته و گلوله‌های کوچک گوشت چرخ‌کرده را به آن می‌افزاییم و کمی بعد سیب‌زمینی را که به شکل مکعب‌های بزرگ خرد شده‌اند، اضافه می‌کنیم. پخت این غذای محلی همانطور که اشاره شد بسیار راحت و آسان میباشد، مدت زمان پخت آن تنها 45 دقیقه است.

دمی بلغور جو

دمی بلغور جو از غذاهای محلی است که بیشتر در منطقه لواسان رواج داشته است. مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذا بلغور جو، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، نخود، عدس، تره، جعفری، گشنیز، اسفناج، نعنا و برنج است. در پخت این غذای محلی از سبزی به نام تبله استفاده میشود. حبوبات این غذا را باید از شب قبل خیساند و در آبکش ریخت. حبوبات را در قابلمه مناسب بر روی اجاق گاز قرارداده تا به جوش بیاید آنگاه عدس و سبزی را به آب اضافه کرده و اجازه بدهید که بپزد. پس ازمدتی برنج را اضافه میکنیم و اجازه میدهیم تا همه آب جذب شود. این غذا یک غذای محلی مقوی و بسیار کامل است که بین تهرانی نشینان قدیمی و اصیل طرفداران زیادی دارد.

اشکنه اسفناج

اشکنه غذایی است که در همه‌ی ایران پخت میشود، ساکنین تهران نیز از دیر باز با این غذای محلی و قدیمی و سبک و آسان پز همراه هستند و حداقل هفته ای یکبار سفره هایشان با این غذا تزیین میشود. برای تهیه‌ی این غذای ساده تنها به تخم مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، اسفناج، آب سماق و ادویه احتیاج دارید. شاید کمی محتویات این غذا با آنچه شما در ذهن دارید تفاوت کند ولی نوع اصلی و سنتی آن به این شکل پخته میشود.

ابتدا مقداری مناسبی پیاز را تفت بدید و سپس آرد و اسفناج و فلفل را به میزان مناسب اضافه کنید ، چند دقیقه بعد زردچوبه را نیز اضافه کنید. بعد از چند دقیقه تفت دادن آب را به آن اضافه کنید. آب که شروع به قل زدن کرد، سیب زمینی هارا اضافه میکنیم و اجازه میدهیم سیب زمینی ها نیم پز بشوند. حال تخم مرغ هایی را که از قبل زده‌ایم را به همراه نمک اضافه میکنیم. میتوانید به دلخواه یک تخم مرغ سالم را هم روی غذا بریزید. در نهایت هم تنها کافیست مقداری آب سماق به غذا اضافه کنید تا این غذای ارزان و خوشمزه ایرانی آماده شود.

خورش قورمه سبزی

آقایان بیایید رو راست باشیم، این غذای محبوب همه ی مردان ایرانی می‌باشد اینطور نیست؟ این غذای خوشمزه تا حدی در فرهنگ مردم ما گنجانده شده است که در مراسمات خواستگاری توانایی پخت این غذا توسط عروس مزیت محسوب میشود! قورمه سبزی را شاید یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی باید دانست. غذایی که سهم عمده نذورات مردم را نیز به خود اختصاص داده است.
برای تهیه‌ی این غذای لذیذ ابتدا باید لوبیاها را از شب قبل خیساند. پیازها را نگینی خرد کرده و با مقدار مناسب روغن تفت میدهیم. سپس گوشت‌هایی را که از قبل تکه کرده ایم را به پیازها اضافه میکنیم و مقداری تفت میدهیم. میتوان مقدار دل‌بخواه زردچوبه وفلفل نیز اضافه کرد. حال باید با مقداری آب لوبیا ها را اضافه کنیم و اجازه بدهیم که نیم پز بشوند. اگر سبزی آماده ندارید باید مقداری سبزی را خرد کنید و با میزان مناسب روغن سرخ کنید. سپس سبزی را به گوشت و لوبیای نیم پز اضافه میکنیم. در نهایت میتوان با اضافه کردن لیموعمانی پروسه پخت غذا را به اتمام رساند. باید اجازه بدهید تا غذا با حرارت ملایم جا بیفتد.