sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

قشم یا دلفین خلیج فارس، جزیره ای که تمام زیبایی ها را در خود دارد.

جزیره قشم دلفین خلیج فارس
جزیره قشم دلفین خلیج فارس

قشم را تا چه اندازه می شناسید؟ جزیره ای زیبا که از نمای هوایی شبیه به دلفین است. قشم واقع در استان هرمزگان است. قشم بزرگترین جزیره ی خلیج فارس به شمار می رود. جزیره ای که دارای جاذبه های توریستی زیادی است و از جهات زیادی می توان در آن لذت برد و تفریح کرد. سفر به قشم از مناظر گوناگون جالب توجه است. در حقیقت سفر به قشم برای چهار سلیقه ی متفاوت توریستی جذاب است.

  1. جاذبه های طبیعی:

    قشم با داشتن جاذبه های طبیعی نظر دانشمندان زمین شناس و محققان جانور شناسی را تأمین می کند. این جزیره هم چنین برای توریست های طبیعت و علاقمندان به محیط زیست جذاب است.

    الف. غار نمک: 

    از جاذبه های طبیعی جزیره ی قشم می توان به غار نمک یا غار نمکدان اشاره کرد. این غار طولانی ترین غار نمک در جهان است که 6400 متر درازا دارد. غار نمک در فاصله ی90 کیلومتری شهر قشم قرار دارد. درون غار پر از قندیل های بلورینی از جنس نمک است. این قندیل ها که غالباً در سقف غار قرار دارند بسیار زیبا هستند. فراموش نکنید برای دیدن قندیل ها چراغ قوه های پرنوری به همراه داشته باشید.

    جریان آب نمک در کف غار نیز بسیار دیدنی است. این رودخانه ی نمکی از چشمه ای زیرزمینی می جوشد. رود نمک با طی مسیر به صورت چشمه ای در دامنه ی کوه ظاهر می شود. این چشمه به رنگ سفید و بسیار زیباست.

    غار نمک قشم
    غار نمک قشم


    ب.
    دره ی ستاره ها:

    دره ستاره ها یکی از جاذبه های بی نظیر طبیعی این جزیره است که حدود 2 میلیون سال عمر دارد. در این منطقه وزش باد و باران های موسمی تأثیر عجیبی بر خاک داشته است. کوه های کم ارتفاع بر اثر فرسایش خاك و باد و باران و رگبارها تغییر شکل داده اند. بدین معنی که باد و باران به تولید مجسمه های و حکاکی های طبیعی منجر شده اند. این حکاکی ها اعتبار زیست شناسی منحصر به فردی به قشم داده اند.سطح این کوه ها را لایه های مرجانی، اسفنجی و دو کفه ای ها پوشانده اند.

    پ.  جنگل دریایی حَرا یا مانگرو:

    درختان حرا یا مانگرو از دیگر جاذبه های طبیعی منطقه اند. این درختان به طرز شگفت انگیزی در آب شور رشد می کنند. پوست درختان حرا آب شور را تصفیه کرده و نمک آن را می زدایند. مجموعه ی این درختان در تنگه خوران جنگلی دریایی پدید آورده اند. این درختانی  ارتفاعی بین 3 تا 6 متر و برگ هایی به رنگ سبز روشن دارند. زیبایی این جنگل دریایی که مساحتی 200 کیلومتر مربع دارد، وصف ناشدنی است. هم چنین این پوشش گیاهی از زیستگاه های مهم پرندگان دریایی و گرمسیر ی در این منطقه است.

    جنگل دریایی حرای قشم
    جنگل دریایی حرای قشم

    ت. درخت انجیر معابد:

    این درخت از رستنی های شگفت انگیز مناطق گرمسیری در دنیا است که در جنوب ایران یافت می شود. نام درخت انجیر معابد با احمد محمود رمان نویس بزرگ ایرانی پیوند خورده است. خودِ درخت انجیر معابد در این رمان مهم‌ترین و بزرگ ترین شخصیت است. درختی که زندگی نسل‌هایی از مردم شهر با آن گره خورده است. هم چنان که این درخت در جزیره ی قشم ریشه دوانده و از جاذبه های طبیعی آن است.

    وجه تسمیه ی درخت انجیر معابد به زمان بودا باز می گردد که درختی مقدس بوده است. میوه های درخت انجیر معابد نارنجی است و برگ هایی به شکل قلب دارد. این درخت همیشه سبز در قشم و هرمزگان «لور» نامیده می شود. در قشم یکی از زیباترین این درخت ها را در تم سنیتی کنار بقعه ی دیدنی زیارت پیر می توان دید.

     

    درخت انجیر معابد در قشم
    درخت انجیر معابد در قشم

    ث. جزیره های اطراف قشم:

    جزیره های هنگام، هرمز و لارک جزایر بزرگ اطراف قشم هستند. بعضی جزیره های کوچک نیز در اطراف قشم قرار دارند که به جزایر ناز معروفند. این جزایر که فاصله ی کمی با قشم دارند، هنگام جزر و مد آن می پیوندند. گویی در نزدیک شدن به جزیره ی اصلی ناز می کنند.

    مردم بومی برای ماهی گیری به این جزایر می روند. علاوه بر آن طبیعت زیبای این جزایر گردشگران را به خود جذب می کند.  جزیره ی هنگام زیستگاه دلفین ها و آهوهاست. هم چنین تنها پارک کروکودیل ایران در هنگام واقع است. حضور جانوران و پرندگان در این جزایر از جاذبه های جانورشناسی به شمار می رود.

  2. جاذبه های ورزشی:

    اگر علاقمند به انواع ورزش های آبی هستید، قشم یکی از بهترین مقاصد برای سفر است. سفر به جزیره ی قشم برای توریست های ورزش های دریایی بسیار جذاب و دیدنی است. در قشم می توان به ورزش های آبی نظیر شنا و جت اسکی و غواصی و غیره پرداخت. هم چنین به دلیل آسمان صاف و وزش باد، کایت سواری نیز در جزیره ی قشم ممکن است. هوای پاک و دریای زیبا لذت دوچرخه سواری را نیز چند برابر می کند.

    غواصی در قشم و دیدن دلفین ها
    غواصی در قشم و دیدن دلفین ها
  3. جاذبه های تاریخی:

    جزیره ی قشم به دلیل داشتن بافت تاریخی و فرهنگ ویژه، سلیقه‌ی پژوهشگران مردم شناس را تأمین می کند. هم چنین علاقمندان به مطالعات فرهنگی و سنت های بومی در این جزیره مشاهدات جالبی خواهند داشت.

    الف. غارهای خربس:

    خربس که نامی پهلوی است نام یک آبادی (شهر یا روستا) تا زمان ساسانیان است. این آبادی تا پیش از ورود اسلام یعنی 1400 سال قبل محل تردد سياحان و کشتى‌بانان بوده است. یادگار زندگی در خربس گورستان و برکه‌اى است. اما بزرگ ترین نشانه ی زندگی مردم در دوران ساسانیان غار خربس است.

    غار خربس در فاصله ی 10 کيلومترى غرب شهر قشم واقع است. این غار بر اثر گرداب و تخلیه ی ماسه ها به وجود آمده است. درون غار خربس با سایر نیایشگاه های دوران ساسانی شباهت دارد. پس می توان نتیجه گرفت در روزگاران کهن این غار پرستشگاه و نیایشگاه بوده است.

    ب. چاه های لافت:

    روستای لافت در 76 کیلومتری شهر قشم قرار دارد. در این روستا و در داخل گودال دامنه ی کوه حلقه های چاه آب متعدد وجود دارد. به این چاه ها که در روستای لافت واقع شده اند، چاه های طلا نیز می گویند. این چاه ها برای ذخیره ی آب در دوران هخامنشیان حفر شده اند. تعداد آنها 366 یعنی به تعداد روزهای کبیسه یک سال شمسی بوده است. در بالای چاه ها طلا دو برج دیده بانی بازمانده از قرن هفدهم وجود دارد.

    پ. سدهای تاریخی گوران و پی پشت:

    در 78 کیلومتری قشم سد گوران و در 37 کیلومتری شهر سد پی پشت قرار دارد. سد گوران در دوران هخامنشیان پایه ریزی شده است. وجه تسمیه ی سد (گبران یا زرتشتیان) هستند که گوران نیز نامیده می شدند. سد پی پشت در نزدیکی روستای پی پشت در دوران ساسانی ساخته شده است.

    ت. قلعه ی پرتغالی ها:

    در دورانی  که پرتغالی ها در ایران مسلط بودند، قلعه ای در قشم بنا کردند. هدف ساختن این قلعه داشتن یک دژ نظامی برای کنترل ترافیک دریایی بوده است.

    ث. نیایشگاه ناهید:

    در تپه ی کولغان و در نزدیکی شهر قشم معبدی از آن زردشتیان قرار دارد. این معبدی به نیایشگاه ناهید معروف است.

 

  1. جاذبه های تجاری:

    بسیاری از مسافران به هدف خرید کردن به جزیره ی قشم سفر می کنند. زیرا بازارهای این جزیره یکی از جاذبه های توریستی آن محسوب می شود. از بازارهای قشم می توان به بازار قدیم قشم و مجتمع های تجاری ستاره، فردوسی، پردیس، خلیج فارس، مرجان، نخل زرین، سیمرغ، راه ابریشم و خورشید اشاره کرد.

شما با خرید بلیط از سایت تراولچی می توانید با کمترین هزینه ها به جزیره ی زیبای قشم بروید. عکاسی از این جزیره ی دیدنی را فراموش نکنید.

قلعه پرتغالی های قشم
قلعه پرتغالی های قشم