sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

گشت و گذار در تبریز، شهر اولین های ایران، بدون دست به جیب شدن

 

تبریز، شهر اولین های ایران، جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. اگر از اهالی همیشگی سفر هستید و باید مراقب دخل و خرجتان باشید تا بتوانید چند روزی را در اولین پایتخت صفویان خوش بگذرانید، به شما پیشنهاد می کنیم تا هوشمندانه به سراغ دیدنی های تبریز بروید و رایگان گردی کنید! ما به شما یاد می دهیم چگونه با جیب خالی تبریزگردی کنید!

مهم ترین و بهترین جایی که در تبریز بدون دست به جیب شدن می توان دید، بازار تبریز است. بازاری به وسعت یک کیلومتر مربع، که بعنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در فهرست میراث یونسکو به ثبت رسیده است. دالان ها، تیمچه ها و حجره ها راویان قدمت و شکوه بازار هستند. تیمچه مظفریه در راسته فرش فروش ها به حق زیباترین قسمت بازار تبریز است که حتی اگر قصد خرید فرش های اصیل و دستباف را نداشته باشید، تماشای آن را نباید از دست بدهید. در بازدید از بازار بزرگ تبریز، تماشای مسجد چهارمنار که در محله قدیمی چهارمنار قراردارد نیز خالی از لطف نیست.

بعد از بازار تبریز بازدید از مشهور ترین پارک تبریز دومین پیشنهاد بدون هزینه ما برای گردش است. ائل گلی یا شاه گلی را  می توان یکی از معروف ترین گردشگاه های تبریز دانست. پارکی وسیع با دریاچه ای زیبا به عمق 12 متر و امکانات تفریحی متنوع همچون شهربازی ائل گلی که شب های پر جنب و جوشی حتی در وسط هفته ها دارد.

تبریز در بسیاری از علوم و صنایع مختلف در ایران مدال طلا بر گردن دارد. خیابان تربیت در تبریز جزو اولین خیابان هایی است که در جریان تبدیل شدن پایتخت آذربایجان شرقی به یک شهر مدرن ساخته شد. در جریان رایگان گردی هایمان در تبریز بازدید از این خیابان را نباید فراموش کنیم. اهمیت تاریخی و جغرافیایی خیابان تربیت سبب شده تا هم اکنون عبور و مرور اتوموبیل در آن ممنوع باشد. با عبور از میان خیابان تربیت متوجه مجسمه های زیبایی خواهید شد که کسب و کارهای قدیمی همچون دوره گرد های فرش فروش را به نمایش می گذارند. قدمت خیابان تربیت سبب شده تا میراث دار بسیاری از یادگارهای تاریخی و دیدنی های تبریز باشد. بازارچه تاریخی شیشه گرها حد فاصل خیابان شهدا و تربیت، که از ثروتمندترین و معروف ترین بازارهای تبریز در قدیم بوده است و هم اکنون مشاغل مختلفی در آن وجود دارد، از جمله بناهایی است که در گشت و گذارتان در این خیابان باید به تماشای آن بروید. تبریزگردی در خیابان تربیت به همین جا ختم نمی شود. در تقاطع خیابان تربیت و خیابان امام خمینی، تابلوی حمام نوبر را می بینید. حمامی 140 ساله که اکنون تغییر کاربری داده و بعنوان سفره خانه و چایخانه مورد استفاده قرار می گیرد. در حمام نوبر هم مانند تمام سفره خانه های دیگر لازم نیست ورودیه بپردازید. نوش جان کردن یک غذای اصیل تبریزی مثل و کوفته و دلمه که به قیمت خیلی ارزانی در این مکان عرضه می شود، پیشنهاد ویژه ای است که به هیچ عنوان نباید آن را از دست بدهید. در مدتی هم که منتظر می شوید غذایتان را بیاورند، می توانید به گوشه گوشه آن سرک بکشید و ببینید مردم قاجار چگونه حمام می کردند. خیابان امام خمینی را تا میدان ساعت که ادامه بدهید، به اولین و تنها موزه شهرداری ایران می رسید. موزه ای که پس از موزه شهرداری چین در ردیف اولین موزه های شهرداری در دنیا قرار دارد و بازدید از آن برای گردشگران رایگان است.

تبریز، شهر ولیعهد نشین قاجار بوده است. با گشت و گذار در کوچه پس کوچه های تبریز خانه های تاریخی بسیاری را خواهید دید که هشتصدتای آن ها همچنان پابرجاست. تعدادی از این خانه ها مرمت شده اند و کاربری های مختلف پیدا کرده اند و به همین علت بسیار مناسب رایگان گردی های ما هستند! برای تماشای این خانه ها لازم نیست هیچ پولی پرداخت نمایید. خانه بهنام، خانه قدکی، خانه گنجه ای زاده در محله مقصودیه هم اکنون دانشکده معماری و محل تحصیل دانشجویان هستند. خانه ختایی نیز بعنوان خانه هنرمندان تبریز شناخته می شود. بازدید از خانه های حیدرزاده، شربت اوغلی، خانه علوی و لاله ای هم که به ترتیب بعلت استقرار مرکز اطلاع رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی، دفتر پژوهش های تاریخی یحیی ذکی، مرکز سفال تبریز و بنیاد ایران شناسی استان آذربایجان شرقی برای شما رایگان تمام می شود.

آموزش در شهر اولین های ایران اهمیت ویژه ای داشته، اولین مدرسه به شکل جدید و امروزی در ایران در تبریز ساخته شده است. پس از آن مدارس بزرگ و بسیار دیگری در تبریز ساخته شده است که تعدادی از آن ها هم اکنون نیز مورد استفاده قرار می گیرند. تماشای این مدارس و معماری منحصربفردشان، با کمی مهربانی وشیرین زبانی و اجازه گرفتن از نگهبان آن ها برای شما مجانی تمام می شود. از جمله این مدارس مدرسه رشدیه است که هم اکنون مقر اصلی سازمان میراث فرهنگی است. مدرسه توحید و مدرسه فردوسی نیز به عنوان مدرسه مورد استفاده هستند. مدرسه مموریال که هم اکنون از آن مدرسه توحید باقی مانده است و بسیاری مدارس اسلامی همانند اکبریه، ظهیریه و جعفریه از جمله مدارسی است که می توانید در تبریزگردی رایگان خود به بازدید از آن ها بروید.

از دیگر دیدنی های تبریز که بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانید بازدید نمایید:

  • ارگ علیشاه، بنایی با قدمتی 700 ساله و از عظیم ترین سازه های آجری در تبریز است. هرچند که اکنون از این ارگ مخروبه ای بیشتر نمانده است اما همچنان باشکوه است و ارزش بازدید دارد.
  • بقعه صاحب الامر که بنا بر روایاتی آن را مربوط به دوران رواج میتراییسم در ایران می دانند و هم اکنون موزه قرآن و کتابت تبریز است.
  • مسجد جامع تبریز، بنایی سلجوقی که هم اکنون نیز در آن اقامه نماز می شود.
  • بام تبریز که بقعه عون بن علی در آن قرار دارد و یکی از تفریحگاه های اصلی مردم تبریز است.
  • بنای بیرونی مقبره الشعرای تبریز، آرامگاه شاعران برجسته و نامی تبریز
  • پارک ولیعصر- پارک موزیکال تبریز- از دیگر مکان های دیدنی شهر اولین های ایران است که به شما کمک می کند بدون هیچ هزینه ای تبریزگردی کنید. در ساخت این پارک از عناصر معماری ایرانی بسیار استفاده شده است. حوضچه ها و آبراه های متعدد در هر گوشه و کنار به چشم می خورد. نورپردازی آب نمای هوشمند پارک اوج جلوه گری معماری آن است. گشت و گذار در پارک ولیعصر را درشب های تبریز به هیچ عنوان از دست ندهید.