sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

اقامتگاه های بوم گردی قشم

در گذشته قشم به واسطه بازارهای ارزان و البته جاذبه های طبیعی رنگارنگش شناخته میشد، اما حالا چند سالی است که سرزمین عجایب هفتگانه برگ برنده ی جدیدی را رو کرده است: اقامتگاه های بوم گردی قشم.
اقامتگاه های بوم گردی قشم

گردشگری فرهنگی و روستایی از شاخه‌های مورد اقبال گردشگران داخلی و خارجی است و اماکن اقامتی محلی با نشان دادن سبک زندگی، معماری و غذاهای خوش طعم بومی نقش مهمی در جذب این نوع گردشگران ایفا می کنند. اقامتگاه بوم گردی محلی است که براساس نوع ساختار خدمات رسانی و محصولات ارائه شده در آن با اماکن اقامتی همچون هتل ها و مهمان پذیرها متفاوت است. اقامتگاه های بوم گردی در محیط های طبیعی با رعایت بالاترین سطح ضوابط محیط زیستی و سازگاری با معماری و سیمای منطقه احداث می شود و ضمن تعامل با جامعه محلی زمینه حضور طبیعت گردان را با کیفیتی قابل قبول در محیط های طبیعی فراهم می کند.

سالهای سال است که قشم در کنار کیش از مقاصد پرطرفدار جنوبی است و در فصول مختلف پذیرای تعداد زیادی از گردشگران مشتاق است. در گذشته قشم به واسطه بازارهای ارزان و البته جاذبه های طبیعی رنگارنگش شناخته میشد، اما حالا چند سالی است که سرزمین عجایب هفتگانه برگ برنده ی جدیدی را رو کرده است- اقامتگاه های بوم گردی قشم.

جزیره قشم تعداد زیادی روستا دارد که هریک بافت و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند و اقامتگاه های بوم گردی قشم در این روستاها پراکنده هستند. اگر می‌خواهید سفرتان حس و حال محلی داشته باشد، پیشنهاد می کنیم در این خونه های محلی اقامت داشته باشید. البته  اقامتگاه های بوم گردی قشم مثل هتل یا سوئیت سازه مدرن ندارند و بعضا از مصالح محلی مانند خشت و گل ساخته شده‌اند. اما اماکن دنج و تمیزی هستند. شما می توانید در این خانه ها با صنایع دستی قشم آشنا شوید، غذاهای محلی و دریایی را با دستپخت محلی میل کنید، از همنشینی با افراد محلی لذت ببرید و از اطلاعات آنها استفاده کنید، ضمن اینکه از لحاظ هزینه کاملا به صرفه هستند. در ادامه با تعدادی از اقامتگاه های بوم گردی قشم بیشتر آشنا می‌شوید.

جزیره قشم تعداد زیادی روستا دارد که هریک بافت و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارند و اقامتگاه های بوم گردی قشم در این روستاها پراکنده هستند.
خانه های سنتی قشم

اقامتگاه بوم گردی زینت دریایی روستای سلخ قشم‏

اقامتگاه بوم گردی زینت دریایی، خانه ای سنتی در روستای سلخ است. ‏روستایی زیبا با فرهنگی سنتی و غنی. داستان این اقامتگاه بوم گردی قشم با مالک آن زینت دریایی گره خورده ‏کسی که همواره متفاوت می اندیشید و برای اندیشه اش تا پای جان می رفت. زینت دریایی، چند سالی است که خانه خودش در روستای سلخ را به اقامتگاه ‏بوم‌گردی تبدیل کرده تا پذیرای میهمانان و گردشگرانی باشد که برای دیدن جذابیت‌های قشم راهی این جزیره می‌شوند. این اقدام او برای حدود ٢٠٠ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل و محل کسب درآمد شده است، زنان اهل سلخ در کار ‏تولید صنایع دستی و فروش آن به گردشگران هستند و بقیه هم یا در آشپزخانه و دیگر قسمت های خانه مشغولند، یا ‏راهنمای گردشگران برای دیدن جزیره هستند، اعضای گروه موسیقی سنتی زار، صیادان سنتی، راننده هایی که گردشگران را ‏جابه جا می کنند و… را هم باید به اینها اضافه کرد. در حال حاضر غیر از خانه خودش در ۲۶ خانه دیگر روستا هم اتاقهایی جهت اسکان ‏مسافران قرار دارد و توانسته است مجموعه وسیع از اقامت را در قشم راه اندازی کند.

اقامتگاه بوم گردی و خانه سنتی هفت رنگو

در ناحیه مرکزی جزیره قشم روستایی قرار دارد که بسیاری از گردشگران سراغ رستوران و اقامتگاه محلی آن را از بومیهای جزیره می‌گیرند. روستای هفت رنگو در نزدیکی جنگل های حرا و ژئوپارک قشم قرار گرفته و دسترسی مناسب آن به مهم ترین مکان های دیدنی جزیره باعث شده تا بسیاری از مسافران این روستا را به عنوان اقامتگاه خود انتخاب کنند. اقامتگاه هفت رنگو توسط فردی خوش ذوق برپا شده است که تا چند سال پیش فقط راهنمای گردشگران در جنگل های حرا بود و امروزه میزبان مسافران در اقامتگاه خود می باشد. شاید بتوان خود اقامتگاه هفت رنگو را به تنهایی جاذبه هیجان انگیز و دیدنی این ناحیه از جزیره برشمرد. اتاق هایی با معماری بومی که دور حیاط گرد هم آمده و تجربه طعم لذیذ غذاهای جنوبی نیز از جاذبه های خوشمزه اقامتگاه هفت رنگو می باشد.

همچنین با اقامت در این روستا فرصت مناسبی برای سر زدن به کارگاه های لنج سازی فراهم می شود و از نزدیک شاهد مردمان هنرمندی خواهید بود که سال هاست بدون هیچ نقشه ای و به شکل تجربی لنج هایی می سازند که کاملا قرینه هستند.

اقامتگاه بوم گردی اسد دریایی نژاد قشم

جزیره قشم پر است از آداب و رسوم و فرهنگ های گوناگون. هر کدام از روستاهای این جزیره خارق العاده، فرهنگ خاص ‏خود را دارد و قدم به قدم خاک قشم با هم فرق دارد. یکی از روستاهای قشم سرریگ است که این روزها در دل خود یک ‏اقامتگاه بوم گردی جای داده است. روستای سرریگ در محدوده بندر دولاب قشم است و فعالیت های خاصی مثل صیادی و لنج سازی در آن محدوده انجام می‌شود. ‏از طرفی نزدیک به تنگه چاهکوه، غار نمک و البته جنگل های حرا است. ‏

اقامتگاه بوم گردی و خانه سنتی لرد سوزا

گوشه گوشه ی جزیره زیبای قشم پر از حکایت و داستانی مختص به خود است. یکی از نواحی بومی و اصیل این جزیره، شهر سوزا است؛ شهری که گفته می شود نامش را از ریاضیدان اهل کشور پرتقال به نام فرانسیس سوزا گرفته است که گویی در اینجا مدفون شده. اقامتگاه بوم گردی لرد سوزا یکی از بزرگترین اقامتگاه های بومی قشم است که در مرکز این شهر تاریخی قرار گرفته است.

در این خانه سنتی اتاقی بصورت حجله سنتی عروس و داماد، هم برای اجاره و هم برای عکس انداختن میهمانان به سبک سنتی قشم تزیین شده که می تواند خاطره ای متفاوت از اقامتی متفاوت را برای شما رقم زندو  همچنین دارای ۲ نشیمن گاه جداگانه همراه با تزیینات بومی برای دور همی‌ها می‌باشد.

امکانات رفاهی این اقامتگاه شامل سیستم گرمایشی و سرمایشی اتاقها، کارگاه و فروشگاه صنایع دستی، اجرای نقش حنا، پارکینگ، حیاط بزرگ، باغچه، استخر و فضای بسیار دلنشین میباشد. رستوران این اقامتگاه غذاهای محلی شامل انواع غذاهای دریایی مانند ماهی های جنوب، میگو، کباب پز محلی و غیره را سرو می کند.

این اقامتگاه خدماتی مانند اجرای تورهای دریایی شامل غواصی، ماهیگیری با قلاب، تور گرگور، قایق سواری، کوهنوردی، شتر سواری، دوچرخه سواری، گشت و بازدید از اماکن تفریحی و برگزاری کمپ در جزایر ناز همراه با یک شب اقامت همراه با ماهیگیری نیز در صورت تمایل مهمانان برگزار می کند.

این اقامتگاه ها مثل هتل یا سوئیت سازه مدرن ندارند و بعضا از مصالح محلی مانند خشت و گل ساخته شده‌اند. اما اماکن دنج و تمیزی هستند.
گردشگران در اقامتگاه های بوم گردی قشم

اقامتگاه بوم گردی فتاحی شیب دراز قشم

یکی دیگر از ‏روستاهای جزیره، روستای شیب دراز است. روستای شیب دراز و سواحل گسترده آن محل حضور لاک پشتهای دریایی و لاک پشتهای منحصر به فرد پوزه عقابی است که همه ساله از اواسط اسفند ماه تا پایان خرداد برای تخمگذاری به این سواحل می آیند.

دیدن لاک پشتهای پوزه عقابی در هنگام چاله کندن و تخم گذاری و دیدن بچه لاک پشتهای بسیار کوچک که از تخم بیرون می آیند و به طرف نور حرکت می کنند از جاذبه های اکوتوریستی جزیره پهناور قشم است. همین موضوع باعث شده تا امروزه گردشگران زیادی برای دیدن این رویداد خارق العاده به ‏این ناحیه سفر کنند. اقامتگاه فتاحی هم به منظور میهمان نوازی از گردشگران مختلف ‏در این منطقه تاسیس شد. شیب دراز در واقع یکی از جنوبی ترین نقاط جزیره و نزدیک ترین روستا به جزیره هنگام است. ‏شما میتوانید با اقامت در خانه بوم گردی فتاحی در این روستا تجربه ای خاص از حال و هوای زندگی روستاییان این منطقه و ‏البته دیدنی های زیبا از اکو سیستم منحصر به فرد منطقه شیب دراز داشته باشید.‏

در ادامه شما جدولی را مشاهده می‌کنید که اطلاعات مربوط به اقامتگاه های بوم گردی قشم در آن جمع‌آوری شده است.

نام گرداننده نام اقامتگاه شماره تماس محل اقامتگاه
افشین عباس نژاد هنگامی هنگامی ۰۹۱۷۹۷۷۳۰۵۶ جزیره هنگام
عامر زینلی لرد ۰۹۱۷۲۱۰۲۹۰۳ شهر سوزا
فیصل تاخره فیصل ۰۹۱۷۳۶۳۶۷۹۹ روستای سهیلی
محمد حسینی سهلی حسینی ۰۹۱۷۱۶۳۱۳۷۱ روستای سهیلی
مژده احمدی سهلی بادیل ۰۹۱۷۹۵۴۹۴۰۹ روستای سهیلی
علی خانگاه ناخدا علی صالح ۰۹۱۷۳۶۳۵۲۸۱ روستای سهیلی
یوسف خانگاه فانوس ۰۹۱۷۱۶۳۱۶۰۰ روستای سهیلی
اسماعیل امینی طبلی ناخدا امینی ۰۹۱۷۷۶۷۷۶۰۱ روستای طبل
محمد امینی طبلی فلامینگو ۰۹۱۷۹۰۳۵۳۰۶ روستای طبل
عبدالعریز علیشاهی طبلی علیشاهی ۰۹۱۷۷۶۰۰۴۱۵ روستای طبل
عبدالحمید رضوانی ستاره ۰۹۱۶۴۸۵۷۲۷۵ روستای برکه خلف
جمیله محمد زاده ستاره برکه خلف ۰۹۱۷۷۶۹۶۹۹۲ روستای برکه خلف
زینت دریایی ۰۹۱۷۱۶۱۱۲۶۳ روستای سلخ
عبدالله اندیشمند اندیشمند ۰۹۱۷۳۶۳۹۶۳۱ روستای سلخ
عبدالقادر جداوی شبهای دفاری ۰۹۱۷۱۹۹۹۹۳۶ روستای دفاری
عبدالقادر صالحی بادگیر ۰۹۱۷۱۶۱۶۹۳۳ روستای دفاری
فائقه یحیایی جهان نمک ۰۹۱۷۴۸۹۸۱۹۳ روستای کانی
شیخه شافعی ۰۹۱۷۲۱۱۲۲۰۴ روستای کانی
علی احمدی ۰۹۱۷۱۶۸۳۹۷۶ روستای کانی
محمود دیرستانی ۰۹۳۶۰۰۲۱۳۱۷ روستای شیب دراز
فاطمه اوج هرمزی خاله خورشید ۰۹۳۶۷۸۳۹۰۳۴ روستای شیب دراز
عبدالمحسن سفاری لافتی دریا ۰۹۱۷۷۶۸۸۳۲۷ روستای لافت
حسن شریفی شریفی ۰۹۳۸۴۵۸۱۱۳۹ روستای هفت رنگو
اسد دریایی نژاد اسد ۰۹۳۶۲۴۷۷۳۳۱ روستای سرریگ
محمد پوزیده نچیدار ۰۹۱۷۹۳۹۰۴۰۸ روستای چاهو شرقی
محمد ایمانی علی بابا ۰۹۳۶۷۰۴۵۹۵۰ روستای تنبان
نورالدین تاتا کلودنگ ۰۹۱۷۳۶۶۵۲۵۶ روستای دهخدا
حسین هدری صلغی مدالی ۰۹۱۶۴۳۰۴۹۷۷ روستای گورا