sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

نکاتی در رابطه با خوابیدن در فرودگاه

خوابیدن در فرودگاه

احتمالا با خواندن تیتر خوابیدن در فرودگاه در مورد این ایده عجیب و غریب کنجکاو شده‏ و از خود می‏پرسید واقعا می‏توانم در یک فرودگاه بخوابم؟ چطور میتوانم این کار را انجام دهم؟ چه چیزهایی باید با خودم بردارم؟ در اینجا ما نکاتی را با شما در میان می‏گذاریم که امیدواریم برای شروع این ماجرا به شما کمک کند.

همیشه یک برنامه جایگزین داشته باشید.

مهمترین نکته برای کسانی که داوطلبانه می‏خواهند در فرودگاه بخوابند همین است. برخی از مدیران فرودگاه موافق این ایده نیستند و از کسانی که می‏خواهند در فرودگاه چندساعتی بخوابند حمایت نمی‏کنند. ممکن است بسیاری از فرودگاهها شما را بیرون نکنند اما قطعا از شما میپرسند که چرا آنجا هستید و چرا مانند دیگر افراد در یک هتل اقامت ندارید؟ همچنین از شما می‏خواهند مدارکی را به آنها نشان دهید تا مطمئن شوند که روز بعد پرواز دارید.  بنابراین آماده باشید تا به این سوالات پاسخ دهید و بلیط پرواز بعدی خود را به آنها نشان دهید. پیش از اینکه چنین تصمیمی بگیرید، امکانات فرودگاه از جمله داشتن اینترنت وای فای، شرایط هتلهای ترانزیت، رستورانها و غرفه ‏های غذا که 24ساعته باز باشند، داشتن سرویس بهداشتی و دوش حمام را حتما بررسی کنید.

 

آماده باشید.

وقتی که اخبار وقوع یک طوفان، بارش برف شدید و یا وقوع آتشفشان را می‏شنوید چاره ای نیست جز اینکه زودتر از زمان معمول به فرودگاه بروید و زمان بیشتری را برای پروازتان انتظار کشید. بنابراین همراه خود وسایلی را ببرید که این انتظار را برایتان راحتتر کند.

وسایلی مثل تشک بادی ارزان قیمت و سبک، چشم‏ بند، آب معدنی و اسنک، چیزی که گوشها را بپوشاند، وسایل سرگرمی مثل موسیقی های موردعلاقه ‏تان، کتاب، مجله، لپ تاپ و … ساعت، دستمال کاغذی، ضدعفونی‏ کننده دست، کیسه خواب و یا پتو و بالشت مسافرتی (که از خطوط هواپیمایی قرض گرفته باشید!!!!!)

نکته مهم: اگر تنها سفر می‏کنید روی یک تکه کاغذ بنویسید ” لطفا من را 5 صبح بیدار کنید” و آن را بالای سر خود بچسبانید. مطمئن باشید دیگران این کار را برایتان انجام خواهند داد.

امنیت خود را تامین کنید.

چه می‏خواهید در فرودگاه تنها بخوابید و چه می‏خواهید همراه دوستانتان باشید، درهرحال لازم است بدانید پلیس حراست فرودگاه در کدام نقطه مستقر است و همچنین لازم است جایی بخوابید که دوربین‏های مداربسته داشته باشد. پلیس می‏تواند شما را راهنمایی کند که جای مناسبی پیدا کنید. اگر قصد دارید تنهایی در فرودگاه بخوابید به شما پیشنهاد میکنیم در کنار دیگر مسافرانی که در شرایط شما هستند بمانید و حتما مطمئن شوید که آنها هم مسافر هستند و افراد بی‏ خانمان نیستند زیرا گاهی تشخیص دادن این افراد در فرودگاهها دشوار است. بنابراین زرنگ باشید وسعی کنید خودتان امنیت خود را تامین کنید.

 

زود به فرودگاه بروید

اگر قرار است شب خود را در فرودگاهی شلوغ سپری کنید (به خصوص در فصل تابستان که زمان اوج سفرهاست)، باید خودتان را زودتر به فرودگاه برسانید تا جای مناسبی پیدا کنید. برخی فرودگاهها مانند فرودگاه لندن به اندازه ‏ای شلوغ است که گاهی شبیه کمپ پناهندگان است و معمولا افرادی که بعد از ساعت 10 شب به آنجا می‏رسند از کمبود جای نشستن گله دارند.

همه جا را خوب بگردید.

پیدا کردن یک نقطه خوب برای خوابیدن در فرودگاه بزرگترین مشکل است. اگر شرایط خوب به نظر نمی‏رسد، همه جای فرودگاه و همه ترمینال‏ها را خوب بگردید. مثلا ممکن است پرواز شما از ترمینال A  باشد اما در ترمینال C بتوانید جای خوبی پیدا کنید. در فرودگاههایی که هم ترمینال پروازهای داخلی دارد و هم خارجی، امکان دارد شبها ترمینال پروازهای داخلی بسته باشد. در چنین شرایطی نترسید. به ترمینال پروازهای بین‏ المللی بروید و آنجا بمانید. وقتی به دنبال جا می‏گردید دمای هوا، صدای اعلانات فرودگاه و رفت‏ وآمد مردم را درنظر بگیرید. در پیدا کردن جا خلاق باشید و پشت باجه‏ های بلیط، زیر و یا پشت صندلی‏ها، روی ویلچیر و یا وسایلتان را امتحان کنید. بهترین منبع اطلاعاتی شما، پلیس و حراست فرودگاه و کارکنان فرودگاه هستند و اگر با مهربانی و گشاده ‏رویی با آنها برخورد کنید قطعا به خوبی شما را راهنمایی خواهند کرد.

فقط  در یک محل مناسب اتومبیل خود را پارک کنید.

اگر در فرودگاه به هر دلیلی گیر کرده ‏اید و یا داوطلبانه قصد سپری کردن یک شب در آنجا را دارید، درهرحال امکان دارد که شرایط آنجا شما را آزار دهد و در آنجا احساس راحتی نکنید. اگر با بودجه کم سفر می‏کنید و قصد ندارید هزینه یک شب اقامت در یکی از هتلهای متعلق به فرودگاه را بپردازید، سریعا به یکی از شرکتهای اجاره اتومبیل مستقر در فرودگاه مراجعه کنید و از آنها هزینه اجاره یک ماشین و همچنین امکان پارک کردن آن در پارکینگ فرودگاه را بپرسید و در صورتیکه شرایط مساعد بود، شب را در ماشین بخوابید. قسمت خوب این ماجرا این هست که به راحتی می‏توانید برروی صندلیهای خوابیده دراز بکشید و از سروصدای آزاردهنده اعلانات فرودگاه و رفت‏ وآمد دیگر مسافرین هم درامان هستید. از نکات منفی آن شاید صدای بوق و رفت‏ و آمد ماشینهای دیگر باشد. البته ممکن است پرسنل فرودگاه با دیدن شما تعجب کنند و فکر کنند پشت فرمان دچار سکته قلبی شده ‏اید! و یا اینکه حتما باید در نظر بگیرید که نزدیک یک سرویس بهداشتی باشید. اما با همه این مشکلات، مهم این است که میزان قابل توجهی پول صرفه‏ جویی می‏کنید. نکته ‏ای که باید حتما توجه داشته باشید این است که با کارکنان شرکت اجاره اتومبیل، ساعتی را که می‏توانید ماشین را تحویل دهید هماهنگ کنید تا پیش از پروازتان و در ساعت مناسب بتوانید این کار را انجام دهید.

 

مراقب ساک و چمدان‏های خود باشید.

نگرانی اصلی در مورد خوابیدن در فرودگاه ها دزدیدن وسایلتان است در زمانی که خواب هستید! در بعضی فرودگاهها قسمتی وجود دارد که می‏توانید برای یک شب وسایل خود را به آنها بسپارید تا از آنها مراقبت کنند. اما اگر چنین بخشی در فرودگاهی که شما هستید وجود ندارد، پس باید راهی پیدا کنید تا مطمئن شوید کسی به وسایل شما دستش نمیرسد. برای اینکار، تنها یک راه مشخص وجود ندارد و بسته به اینکه در چه شرایطی و کجا می‏خوابید، جوابها متفاوت است. می‏توانید جوری بخوابید که زیپ کیف شما رو به صورتتان، زمین یا دیوار باشد در این صورت دسترسی به آن سختتر و با سروصدا همراه خواهد بود. همچنین جوری بخوابید که پا و یا دستتان روی وسایلتان باشد در این صورت اگر حرکتشان دهند شما بیدار میشوید. برخی افراد وسایلشان را به پایشان میبندند البته اگر خواب سبکی دارید و به راحتی بیدار می‏شوید لازم نیست چنین کاری کنید.

خوابیدن در فرودگاه

معصومانه و مظلومانه رفتار کنید.

حتی اگر شما غالبا در فرودگاهها می‏خوابید و در این کار مهارت دارید، هرگز نشان ندهید که یک حرفه‏ ای هستید. جوری رفتار کنید که انگار واقعا نمی‏خواهید آنجا باشید و گزینه دیگری جز خوابیدن در فرودگاه ندارید. حتی احتمالا گریه کردن کمکتان میکند! مدیران و مقامات فرودگاه معتقدند که فرودگاه هتل نیست و به همین دلیل ممکن است با شما برخورد کنند. بنابراین اگر واقعا به دلیل صرفه ‏جویی در هزینه ها مجبور هستید شب را در فرودگاه بمانید سعی کنید به قوانین فرودگاه احترام بگذارید و از صبر و تحمل آنها در پذیرش شما برای خوابیدن در آنجا، سواستفاده نکنید. هیچ وقت بیش از چند ساعت و یا بیش از یک شب در فرودگاه نمانید، لباسهای شسته شده خود ر ا در جایی پهن نکنید و برروی گازهای سفری آشپزی نکنید! این کارها فقط شرایط را برای کسانی که واقعا نیاز دارند یک شب را در فرودگاه بگذرانند دشوارتر می‏کند.

برای ساعات پایانی شب خود حتما اسنک فراهم کنید.

بسیاری از رستورانها و غرفه‏ های فروش غذا پس از آخرین ساعات پرواز تعطیل می‏شوند و شما برای تهیه اسنک و آب باید پیش از این ساعت دست به کار شوید. در برخی فرودگاهها گفته می‏شود فروشندگان، مواد غذایی که فروش نرفته را به رایگان در اختیار کسانی که در فرودگاه می‏خوابند قرار می‏دهند. اگر با گروه سفر میکنید، خسته ترین و ژولیده ترین فرد گروه را بفرستید که در اطراف غرفه‏ ها پرسه بزند، احتمالا با دست پر از برگر و سیب‏ زمینی سرخ کرده برخواهد گشت!

گاهی بهتر است در قسمت پروازهای ورودی بخوابید.

گاهی قسمت پروازهای ورودی راحتتر و بهتر از نشستن کنار باجه‏ های فروش بلیط است. اینکه دو قسمت در یک فرودگاه تا این اندازه جو و فضای متفاوتی دارند بسیار جالب است. انتظار میرود در قسمت پروازهای خروجی مسافرین سریعا به گیت موردنظرشان رفته و سوار هواپیما شوند اما آنها معمولا چندساعتی را در کنار باجه ‏های بلیط می‏گذرانند. اما در قسمت پروازهای ورودی تنها اعضای خانواده ‏هایی هستند که ممکن است ساعتی را برای استقبال از مسافرین خود منتظر بمانند و در کل فضای خلوتتر و آرامتری است البته امکان دارد گهگاهی از سروصدای شادمانی خانواده ‏ها از خواب بپرید.

برای شرایط خاص لباس بپوشید.

چندلایه لباس بپوشید. لباسهایی همراه داشته باشید که اگر هوای فرودگاه خیلی سرد یا خیلی گرم شد مناسب باشد. در کوله خود کلاه و دستکش و یک پتوی نازک داشته باشید. شاید احمقانه به نظر برسد اما هوای فرودگاه در روز یا شب می‏تواند به شدت سرد باشد.

مسافران تنها خوب توجه کنید.

تنها سفر کردن می‏تواند بسیار آزاردهنده باشد به خصوص زمانی که می‏خواهید با خوابیدن در فرودگاه شب را سپری کنید. به خاطر داشته باشید که حتی اگر کسان دیگری جز شما هم هستند که می‏خواهند در فرودگاه بخوابند، باز هم هر جا می‏روید تمامی وسایل خود را با خود ببرید حتی اگر هنگام خروج از دستشویی به نظر برسد با خود بمب حمل می‏کنید!

هییییییسسسسس!!!!!

به کسانی که در کنار شما قرار است خوابیدن در فرودگاه را امتحان کنند توجه کنید! اگر شما خوابتان نمی‏برد دلیل نمی‏شود که دیگران هم نتوانند بخوابند. اگر متوجه شدید با چشمانی خشمگین به شما نگاه می‏کنند معنایش این است که یا با صدای آرام باید صحبت کنید یا از آنجا بروید.

سالن استراحت در فرودگاه

این روزها دیگر نیازی نیست با فرست کلاس سفر کنید تا از مزایا و خدمات خاص بهره ‏مند شوید بلکه برای بلیطهای اکونومی هم خدماتی در فرودگاهها در نظر گرفته شده که تنها با پرداخت هزینه‎ای کم می‏توانید از آنها استفاده کنید. این خدمات در سالنهای استراحت فرودگاهی شامل دسترسی به بوفه ‏های غذا، نوشیدنی، اینترنت، دوش حمام، صندلیهای راحت و حتی سالنهای ماساژ می‏شود. برخی از این سالنهای استراحت 24 ساعته باز هستند و برخی از ساعات اولیه صبح مشغول به کار می‏شوند. چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که برای ورود به این سالنها باید لباس مناسب بپوشید. البته نیازی نیست که کت و شلوار و لباسهای آنچنانی بپوشید اما شبیهه افراد بی خانمان هم نباشید تا شما را با روی خوش به این سالنها راه دهند. در بعضی فرودگاهها هم مراکزی وجود دارند که لباس گرم برای مواقعی که هوا ناگهان سرد می‏شود، و یا حتی بالش و پتو در اختیار کسانی که شب را در فرودگاه سپری می‏کنند قرار می‏دهند.

خوابیدن در فرودگاه

دوش گرفتن

احتمالا پس از یک شب خوابیدن در فرودگاه یا یک سفر طولانی‏ مدت، احساس تروتازه بودن نخواهید داشت. خوشبختانه راههایی است برای اینکه قبل از سوار شدن در هواپیمای بعدی دوباره تروتمیز شوید. البته فرودگاههای کمی هستند که امکانات دوش گرفتن دارند که برای استفاده از حوله و شامپو و صابون آنها هزینه کمی میپردازید. پیش از رفتن به فرودگاه حتما باید امکانات آنجا را بررسی کنید. اگر فرودگاه این امکانات را نداشت به هتل فرودگاه بروید. ممکن است در آنجا به شما اجازه دهند تا از دوشهای استخر یا سالن ورزشی هتلشان در ازای پرداخت مبلغ کمی استفاده کنید. گزینه دیگر استفاده از سالنهای استراحت فرودگاه است که با پرداخت هزینه کم میتوانید در آنجا دوش بگیرید و صبحانه خوبی بخورید. و اما گزینه آخر، گردشگرانی دیده شده ‏اند که در دستشوییهای فرودگاه خودشان را می‏شویند و تمیز می‏کنند. اگر مجبور به انجام چنین کاری شدید سعی کنید که نظافت آن محل را تا جایی که ممکن است رعایت کنید.

شما را صبح زود از خواب بیدار میکنند.

از وقتی که خوابیدن در فرودگاه امری متداول شده، مسئوولین فرودگاهها به این مساله حساس شده و صبر و تحمل کمتری در مقابل این افراد دارند. بنابراین سعی می‏کنند ساعت 5 صبح یعنی پیش از ورود مسافرینی که در ساعات اولیه صبح پرواز دارند، کسانی را که در فرودگاه خوابیده ‏اند بیدار کنند. بنابراین اگر روی صندلیهای فرودگاه خوابیده ‏اید باید انتظار داشته باشید که صبح زود یکی از مامورین فرودگاه شما را بیدار کند. اگر در جاهای خلوتتر و کم رفت‏ وآمدتر بخوابید ممکن است مزاحمتان نشوند.

کارت‏های اعتباری همراه خود داشته باشید.

شما خوابیدن در فرودگاه را انتخاب می‏کنید برای اینکه می‏خواهید مقداری پول پس ‏انداز کنید. اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که بخواهید سریعا اتاقی در هتل فرودگاه بگیرید. برای این کار بهتر است نزدیکترین هتل به فرودگاه را انتخاب کنید و اگر آن‏لاین اتاقی را رزرو کنید مقرون به صرفه‏ تر است. در مواقع خاص که هتلها بسیار شلوغ می‏شود مثل زمانی که هوا طوفانی می‏شود، بهتر است با استفاده از اینترنت و قبل از ورود به هتل، اتاق خود را بگیرید.

خودتان را سرگرم کنید!

احتمالا زمانهایی پیش می‏ آید که خوابتان نمی‏برد. خوابیدن در فرودگاه در عین حال که به شدت مقرون به صرفه است، می‏تواند یک ماجراجویی هیجان ‏انگیز هم باشد. بنابراین، سعی کنید از آن لذت ببرید و از هرآنچه که در آن شرایط وجود دارد نهایت بهره را ببرید. باارزشترین چیزی که پس از هرسفر با خود به خانه می‏بریم، تجربیات و خاطرات آن سفر است. بنابراین سعی کنید همه این ماجراها را کشف کنید و از آنها لذت ببرید. در این راه از تجربیات دیگران حتما استفاده کنید. اگر شما هم در این زمینه تجربیاتی دارید می‏توانید آنها را بنویسید و در فضای مجازی و یا وب ‏سایتهای مربوطه منتشر کنید تا تازه‏ کارها از آنها استفاده کنند.