sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر به مشهد (قسمت دوم)

معرفی شهرها و مکان های دیدنی اطراف مشهد

سفر-به-مشهد

 

سفر به مشهد با وجود دیدنی ها و مکان های مذهبی و تفریحی متنوع، زمان شما را برای یک سفر چند روزه کاملا پُر خواهد کرد. اما برای کسانی که کمی ماجراجوتر هستند و در سفر به یک استان تنها به بازدید مراکز استان محدود نمیشوند میتوان این را نوید داد که سفر به مشهد شما را در موقعیت خوبی از جهت بازدید چندین شهر دیگر قرار خواهد داد. در ادامه قصد داریم مناطق تفریحی و شهرهای دیدنی اطراف مشهد را باهم مرور کنیم.

 

شهرستان نیشابور

نیشابور مانند سوغات معروفش یعنی فیروزه نیشابور خودش نگینی در میان شهرهای خراسان رضوی میباشد. از آرامگاه حکیم عمر خیام شروع کنیم. معماری زیبای بارگاه این شاعر، منجم، فیلسوف و دانشمند سرشناس ایرانی در کنار محوطه سازی زیبا و طنین صدای خیام خانی شاملو یکی از جذاب ترین لحظه های سفر شما را به خراسان کهن را رقم خواهد زد.

سفر-به-مشهد

 

بعد از بازدید از مقبره خیام، مسیری سرسبز و پر از درختان تنومند شما را به زیارت مقبره یکی از عرفا و شاعران معروف ایران یعنی عطار نیشابوری هدایت میکند. هرکسی ماجرای شیفتگی عطار و عوض شدن مسیر زندگی او را شنیده باشد، از لحظاتی که در این مکان دیدنی و تاریخی سپری میکند لذت خواهد برد. نقوش اسلامی زیبا به همراه کاشی کاری های بسیار چشمگیر و دیدنی که سرتاسر گنبد این آرامگاه را فرا گرفته است. همچنین آرامگاه دیگر هنرمند معاصر و مشهور ایرانی یعنی کمال الملک هم در محوطه مقبره عطار قرار دارد که از معماری زیبایی برخوردار است.

سفر-به-مشهد

 

بازار سرپوشیده نیشابور به همراه بافت قدیمی و ارزشمند آن از دیگر جاهای دیدنی ست که در قلب شهر واقع شده و میتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. از دیگر دیدنی های نیشابور میتوان به کاروانسرای (رابط) عباسی، قدمگاه، مسجد جامع و طبیعت زیبای اطراف آن اشاره کرد.

 

منطقه توریستی شاندیز

برای بیشتر کسانی که دوست دارند در سفر به شهرهای مختلف بهترین رستوران ها و غذای محلی را امتحان کنند، بایستی گفت در سفر به مشهد منطقه شاندیز همان چیزی ست که به دنبال آن میگردند! کباب های شیشلیک شاندیز در کنار طبیعت زیبای آن بیشتر مسافران را مجاب میکند تا در خلال بازدید از مشهد سری هم به این منطقه توریستی دیدنی بزنند.

سفر-به-مشهد

 

در کنار رستوران های زیبای شاندیز بد نیست به سنگ نگاره شتر سنگ و همچنین به روستای زیبای ابرده بالا هم سری بزنید. موزه رباط ویرانی هم در قلب شهر قرار دارد و میتواند برای علاقمندان به تاریخ حاوی اطلاعات جالبی از صنایع دستی و آثار مربوط به سده های میانی بعد از اسلام باشد

 

شهرستان سبزوار

شهرستان سبزوار یکی از بزرگتری و پرجمعیت ترین شهرستان های ایران است. در طول تاریخ مردانی که به سربداران معروف بوده اند، سالها مبارزات زیادی برای دادخواهی در این شهر انجام داده اند. به همین دلیل این شهرستان را به نام سربداران هم میشناسند. سبزوار زادگاه دانشمند فرهیخته دکتر علی شریعتی ست که مقبره و منزل پدری او در روستای مزینان این شهرستان واقع است.

سفر-به-مشهد

 

همچنین آرامگاه اسرار متعلق به ملاهای سبزواری هم در این شهر قرار دارد. بافت تاریخی شهر سبزوار در خیابان های بیهقی و محدوده اطراف باغ ملی و مسجد جامع زیبای آن واقع در همین محدوده، این شهر کویری را به عنوان مقصد خوبی برای توقف و گشت و گذار تبدیل کرده است. راستی در گشت و گذار از این شهرستان حتما کلوچه های زنجبیلی و نان های خوشمزه مردمان این شهر کویری را امتحان کنید.

 

تربت جام

تربت جام به دو دلیل در میان خراسان شهر بخصوص و جالبی ست. اول از همه وجود موسیقی و رقص محلی غنی و بی مانندی که در ایران و جهان آن را به نام موسیقی مقامی خراسان میشناسند و بعد از آرامگاه زیبای پیرفرزانه ای که شیخ جام نام دارد.

موسیقی مقامی خراسان بر پایه ساز دوتار قرار دارد. بیشتر مقام های مهم و تاثرگذار این منطقه بر خواسته از نوای دوتار هنرمندان این شهر است. در موسیقی نوایی تربت جام توجه و احترام زیادی به مقام و شان پیامبر اکرم و شیخ جام صورت گرفته. همچنین رقص های محلی و چوب بازی مردمان این دیار با لباس های دورنگ و زیبایی که به تن میکنند، یکی از ارزشمندترین داشته های فرهنگی خراسان رضوی ست.

 

کلات نادری

سفر-به-مشهد

 

تاریخ هر شهری با پادشاهی رقم خورده و همانطور که از اسمش پیداست کسی که بیشترین تاثیر را بر شهر زیبای کلات داشته نادرشاه افشار است. کلات نادری مخصوصا در فصل بهار به دلیل ارتفاع بسیار زیاد نسبت به دیگر شهرستان های خراسان، دارای آب و هوا و مناظر دیدنی بینظیری ست. بنای کاخ نادرشاه افشار از دیدنی هایست که میتوانید در سفر به مشهد و سپس گذر از این شهر کوچک از آن بازدید کنید. همچنین آبشار زیبای قره سو در نزدیکی کلات و در فصل پرآب جزو آبشارهای زیبای خراسان رضوی ست.

 

تربت حیدریه

اگر اسم ابوسعید ابولخیر را شنیده اید بایستی بدانید زیستگاه و مقبره این فرهیخته و عراف قرن پنجم در این شهرستان قرار دارد. تربیت حیدریه پیش از جنگ جهانی دوم مورد توجه حکومت های وقت انگلستان و روسیه قرار داشته. به طوری که در منطقه باغ سلطانی این شهر، آثار کنسولگری های این دو کشور نمایان است.

تربیت حیدریه همچنین در بین شهرهای خراسان رضوی در زمینه تولید زعفران جزو پیشتازان است. در ضمن بایستی اشاره کرد که در اطراف این شهر تعداد بسیاری رباط و یا به اصطلاح کاروانسرا قدیمی و مربوط به دوره صفوی و قاجاریه وجود دارد که میتواند برای علاقمندان شوق سفر به این شهرستان کوچک را دوچندان کند. فاصله این شهرستان تا خود مشهد چیزی در حدود 150 کیلومتر است.

 

قوچان

قوچان در تاریخ پیش از اسلام از نقطه نظر برخی ها همان شهر آساک بوده است. شهری که به نوعی قدیمی ترین پایتخت پارت ها بوده است. همچنین نخستین ظهور سلسله اشکانیان با وجود اسنادی در خصوص زیستن ارشک پادشاه اول اشکانیان در این منطقه بوده است. منطقه شمال خراسان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ورود آریایی ها از سمت شمال شرقی ایران، همواره پر از آثار و نشانه های تردد و کوچ این اقوام ابتدایی و ورود به ایران بوده اند. هم اکنون هم شهر قوچان گذرگاه ارتباط آسیایی ایران به سمت درگز است.

موسیقی قوچان، به مانند موسیقی تربت جام به شکل مقامی و بر اساس شعرها و افسانه هایی به زبان کردی کرمانجی ست. قوچان شهری ست که اقلیت های مختلفی مانند کرد کرمانج، ترکمن ها، ارمنی ها، بلوچی ها و آذری ها را در خود جای داده است. همچنین در اطراف این شهر کاروانسراها و روستاهای دیدنی زیادی وجود دارد که میتوان برای نمون به یخدان نمدمالها، روستای اخلمد، رابط سهل آباد و روستای شارک اشاره کرد.

 

خراسان مقصدی است برای تمام فصول. تراولچی در طول سال و در مقاطع مختلف آفرهای ویژه‌ای برای خریط بلیط هواپیما به مشهد در اختیار شما قرار می‌دهد.