sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

ایران از معدود کشورهای چهارفصل جهان است که به دلیل این امر مهد انواع جاذبه های گردشگری طبیعی می باشد. استان لرستان نیز با داشتن بیش از ۶۰ آبشار مهد آبشار های ایران بوده و هرساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند. لرستان مهد زیبایی و شگفتی است اما متاسفانه آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. سفر به لرستان سفر به گذشته های دور و نزدیک ایران و سفر به طبیعت بکر و تماشایی است که پر است از کوه ها و لاله زار ها و آبشار و چشمهه ای زیبا.

آبشار بیشه دورود لرستان

تراولچی در این مقاله قصد دارد که یکی از زیباترین آبشارهای ایران بنام آبشار بیشه دورود را که در استان زیبای لرستان قرار دارد ، به شما عزیزان معرفی نماید. با ما همراه باشید تا با این منطقه گردشگری خاص بیشتر آشنا شوید:

مکان جغرافیایی آبشار بیشه دورود:

مردم روستای بیشه بیشتر از طایفه گراوند و سالاروند می باشند که به زبان لری مینجایی و لری بختیاری صحبت می کنند.

آبشار بیشه دورود از آبارهای شهرستان خرم آباد، بخش پاپی ، روستای بیشه است که در همسایگی شهرستان دورود قرار دارد. این آبشار چهل و هشتمین اثر ملی به ثبت رسیده توسط سازمان میراث فرهنگی می باشد. آبشار بیشه در ۶۵ کیلومتری خرم آباد و در ۲۰ کیلومتری روستای دورود قرار دارد.

چرا آبشار بیشه؟

میانگین آب و هوای این منطقه  ۹/۶ سانتی گراد بوده و در بیشتر سال هوای معتدلی دارد. از آنجایی که ابشار بیشه در دل جنگل های بلوط واقع شده منظره بسیار زیبایی دارد. چشمه هایی که در نزدیکی ایستگاه بیشه واقع شده اند آب آبشاردورود را تامین می کنند، آبی که بعد از برخورد به زمین ۱۰ متر جریان دارد تا به رودخانه سزار برسد. همان رودخانه ای که از سرشاخه های رود دز است و به همین خاطر به آن آب دز هم گویند. حدا از منظره زیبای آبشار بیشه، آب و هوای خنک آن می تواند در روزهای گرم  تابستان خستگی را از تن به در کرده و آرامشی خاص را برایتان رقم بزند. تمام این ویژگی ها باعث شده که این منطقه یکی از جاذبه ای گردشگری ایران شود.

تماشای آبشاری که از این ارتفاع به پایین ریخته و همجنین صدای آرامش بخش آب از دیگر جاذبه ای گردشگری این منطقه به شمار می آید.

ویژگی ها:

ارتفاع آبشار بیشه ۴۸ متر از سطح زمین است و فاصله آن تا رودخانه سزار ۱۰ متر بوده و عرض تاج آبشار ۲۰ متر می باشد. در بالای آبشار رو به روی ایستگاه قطار،چشمه های پرآب متعددی دیده می شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار، آبشار بیشه را تشکیل می دهند. آبشار بیشه در میان جنگل های پهناور بلوط و در همجواری روستای بیشه قرار دارد که تمام این ویژگی ها این مکان را به یک منطقه گردشگری مناسب تبدیل کرده است.

در شرق آبشار تپه های کلاه کوه و در شمال آن کوه ازگن قرار دارد. همچنین روستای چشمه پریان در شرق آبشار دیده می شود.

بهترین زمان سفر

بیشه از زیباترین جاذبه های گردشگری استان لرستان بوده که بهترین زمان سفر به آن از اوایل فروردین تا اوایل آبان می باشد. اگر میخواهید ساعاتی را در کنار آبشار بیشه (آبشار بیشه دورود)  بگذرانید تراولچی به شما پیشنهاد میکند که وسایل زیر را همراه خود داشته باشید:

زیرانداز، عینک آفتابی، کرم صد آفتاب ، پوشاک مناسب فصل، لباس اضافه ، تنقلات، ذغال ، کیسه پلاستیکی برای جمع آوری زباله ها و کفش مناسب.

مکان هایی برای اقامت:

اگر از افراد اهل کمپینگ هستید، سکوهایی برای چادر زدن در اطراف ابشار تعبیه شده اند که می توانید از آنها استفاده نمایید. اما اگر مایل به اقامت در مهمانخانه هستید می توانید تا روستای بیشه رفته و در خانه های محلی و یا مهمان خانه های موجود در روستا استفاده نمایید. همچنین برای اقامت می توانید به شهر زیبای خرم آباد و رزرو هتل در خرم آباد نیز فکر کنید. فاصله زمانی آبشار بیشه تا خرم آباد یک ساعت و نیم می باشد.

تهیه خوراک

در روستای بیشه و روستاهای سر راه، مغازه های متعددی جهت تهیه مواد غذایی وجود دارد. همچنین در این مغازه ها نان محلی که توسط بانوان روستا پخته می شود نیز عرضه میگردد. در این روستا رستوران وجود ندارد برخی از مطبخ های پخت غذا هستند که اغلب جوجه کباب و ماهی قزا آلا سرو می کنند. پیشنهاد میکنیم که پس از رزرو و مطمئن شدن از محل اقامت راهی آبشار شوید.

روش های رسیدن به آبشار بیشه دورود:

برای سفر و رسیدن به این منطقه سه راه وجود دارد که در ذیل به توضیح آنها می پردازیم:

قطار یک تجربه شیرین

راه آهن لرستان از زیباترین خطوط ریلی ایران است که تماشای مناظر بی نظیر این منطقه تجربه ای شیرین را به مسافر می دهد. شما می توانید از ایستگاه دورود سوار قطار شده و در ایستگاه بیشه پیاده شوید. این شیوه مناسب افرادی است که وسیله شخصی نداشته و می خواهند لذت سفر با قطار را نیز تجربه نمایند.

اگر از افرادی هستید که در سفر وسایل زیادی همراه خود دارید، تراولچی این روش را به شما پیشنهاد نمیکند. چرا که فاصله آبشار از ایستگاه زیاد بوده و باعث ناراحتی شما می شود.

سفر با خودروی شخصی

با خودروی شخصی خود می توانید از سمت خرم آباد و روستای دورود به آبشار بیشه دورود بروید. زمانی که به روستا می رسید ماشین را پارک کرده و پیاده به سمت آبشار بروید از روستا تا آبشاربیشه فاصله ای نیست! در طول مسیر خود از یک پل اهنی زیبا عبور میکنید که چشم انداز زیبایی داشته و برایتان لحظات خوشی را رقم می زند.

سفر با هواپیما

در حال حاضر فرودگاه خرم آباد تنها به تهران پرواز دارد که برای اطلاع از زمان های پرواز و مناسب ترین قیمت می توانید به سایت تراولچی مراجعه فرمایید.

نکته: پرواز خرم آباد- تهران روزانه نبوده و در برخی روزهای هفته انجام نمی شود.

اسب سواری

در نزدیکی آبشاردورود افرادی هستند که به شما اسب کرایه می دهند که می توانید کودکان خود را روی اسب سوار کرده و تجربه ای جدید را برایشان فراهم کنید.

مکان هایی برای استراحت

اگر از افراد خوش مسافرت هستید که به هر بهانه ای می توانید از طبیعت لذت ببرید باید بدانید که اطراف این آبشار در دل طبیعت مکان های زیبایی قرار دارد که می توانید زیر اندازی در آنجا پهن کرده و یک غذای ساده و یا با چند سیخ کباب اوقاتی را در کنار دوستان یا خانواده خود به خوشی سپری نمایید و از تماشای آبشار لذت ببرید.

گشت و گذار در روستای بیشه

همانطور که قبلا ذکر شد آبشار بیشه در نزدیکی روستای بیشه قرار دارد و می توانید در صورت تمایل در روستا گشتی زده و با فرهنگ اهالی آن بیشتر اشنا شوید.

سوژه عکاسی

آبشار بیشه دورود از مکان های زیبایی است که علاقه مندان به عکاسی میتوانند عکس های زیبایی را خلق نمایند. نمیتوان این همه راه را تا این بهشت کوچک آمد ولی زیبایی و شکوه آن را به تصویر نکشید! تراولچی به شما توصیه میکند که هنگام عکاسی مراقب لغزندگی سنگ های کنار رودخانه و ابشار باشید!

شنا و آبتنی ممنوع!

ممکن اسن که اب خنک و زلال رودخانه هوس آب تنی را به سرتان بیندازد اما باید از آن چشم پوشی کنید! زیرا رودخانه سزار رودخانه عمیقی است و در برخی جاها عمق آن به ۸ تا ۱۲ متر نیز می رسد که این امر برای شنا و آبتنی خطرناک می باشد.

توصیه های تراولچی برای سفر به آبشاربیشه:

  • عزیزانی که مشکل تنفسی یا بیماری قلبی دارند به مکان های گردشگری مانند آبشار بیشه که امکانات درمانی ضعیفی دارند نروند تا سلامت آنها به خطر نیفتد.
  • بعلت مسافت طولانی که برای رسیدن به این آبشار زیبا طی میکنید پیشنهاد میکنیم که حداقل دو روز اقامت را برای سفر خود در نظر بگیرید.
  • آبشار بیشه و مکان های طبیعی زیبا و بکری که در ایران هم فراوان می باشند امانتی در دستان ما هستند برای نسل های آینده، در حفظ و پاکیزگی آنها کوشا باشیم و با جمع آوری زباله ها این مکان ها و زیباییهایشان را حفظ نماییم.

در پایان از شما میخواهیم که نظرات خود را درباره سفر به آبشار بیشه دورود با ما در میان بگذارید.