sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر با دوچرخه

تجربه سایکل توریست امن تنها روی دو چرخ

سفر-با-دوچرخه

 

سفر با دوچرخه و کلا اسم این وسیله نقلیه دوست داشتنی پیش از هر چیزی آدم را یاد کودکی و خاطرات دوچرخه سواری در آفتاب بی رحم سر ظهر می اندازد! دوچرخه رویای کودکی خیلی از ما بوده است. از زمانی که به خاطر داریم قرار بوده این ترم و قبل ترها این ثلث را نمرات خوب جمع و جور کنیم تا پدر و مادر بالاخره به وعده شان عمل کنند! تقریبا یکی از اولین مهارت هایی که حتی شاید قبل از دبستان یاد گرفتیم هم همین است.

اما سوال این است که چه شد ما از وسیله جابجایی سالم و دوستدار محیط زیست به نام دوچرخه فاصله گرفتیم. چرا سفر کردن با آن را انقدر عجیب میدانیم و وقتی عده ای را رکاب زنان در کنار جاده میبینیم احساس میکنیم آنقدر دیوانه اند که نمیتوان به آنها پیوست! میخواهیم بگویم چرا سفر با دوچرخه جذابیت های خود را دارد و اگر تصمیم گرفتیم سایکل توریست را تجربه کنیم بایستی چه نکاتی را قبل از آن بدانیم؟ از یاد نبرید همین حالا که شما در حال خواندن این مطلب هستید بسیاری از آنهایی که شیفته این ورزش و نوع سفر هستند، در جاده های زیبای جهان در حال رکاب زدن میباشند.

 

چرا سفر با دوچرخه

دلایل زیادی هست برای اینکه شما با دوچرخه سفر نکنید. بله، اگر شما آگاهی نداشته باشید کلی دلیل در ذهن تان هست در خصوص اینکه دوچرخه سواری جدا کار دیوانه وار و طاقت فرسایی ست. همچنین شاید فکر کنید بسیار نا امن است و بهتر است اینبار هم با خودرو سواری خودتان به سفر بروید.

سفر-با-دوچرخه

 

در قسمت ایمنی میگویم که وضعیت جاده های ما برای دوچرخه سواری به چه شکل است. اما در مورد چرایی سفر با دوچرخه باید گفت که دلایل بسیاری هست برای اینکه شما عاشق دوچرخه سواری بشوید. اگر از دید زیست محیطی نگاه کنیم، دوچرخه واقعا پاک ترین وسیله نقلیه دنیاست! همچنین در خصوص سلامتی هم میتوان این اطمینان را داشت که علاوه بر لذت بردن به تقویت و افزایش آمادگی بدن شما هم بسیار کمک خواهد کرد. همچنین هزینه تهیه یک دوچرخه از یک موتور و البته یک ماشین پایین تر است. و در آخر اینکه در هنگام دوچرخه سواری شما زمان بیشتری برای لذت بردن از مسیر دارید. البته قبل از هرچیزی باید حواستان به جاده باشد!

 

اوایل چه مقصدی انتخاب کنیم

شاید دوستانی دارید که برای سفر بعدی خود برای فتح دماوند و یا رفتن به ارمنستان از شما دعوت میکنند که به آنها بپیوندید و سفر با دوچرخه را شروع کنید. شاید با خود بگویید چه عالی و بلافاصله قول همه چیز را بدهید، اما این تجربه میتواند برای تازه کاری مثل شما کابوس باشد. هرچقدر هم که هر روز با دوچرخه پا زده اید قبول، اما رکاب زدن در مسیرهای دشوار آن هم برای اولین بار ممکن است شما را برای همیشه از سفر با دوچرخه متنفر کند!

سفر-با-دوچرخه

 

خب، باید چکار کنید؟ بهتر است اول چالش های داخلی شهری را برای خود تعریف کنید و ببینید چند مرده حلاجید! مثلا اگر در تهران هستید یکبار اتوبان امام علی را رکاب بزنید(البته از پایین به بالا). در مرحه بعدی میتوانید مسیرهای نزدیک تری را امتحان کنید. مثلا تهران-پرند چطور است؟ باور کنید حتی سفری مثل تهران-کاشان که سال آینده برای شما چیز آبخوردنی میشود برای شروع زیاد و سخت است. برای سفرهای اول خود میتوانید جاده های امن تر را انتخاب کنید، ما در ایران لاین مخصوص دوچرخه نداریم و جاده های امن تر به معنی عرض بیشتر، شیب کمتر، خط کشی درست و داشتن استراحتگاه مناسب است.

 

تنها یا با دوستان

سفر-با-دوچرخه

 

ابدا قرار نیست سفرهای اول را تنهایی به جاده بزنید! شما برای این در جاده هستید که یاد بگیرید روزی اگر دلتان خواست تنها هم به سفر با دوچرخه بروید. اما برای اولین سفر هرگز! حتی اگر شده یک تازه کار مثل خودتان را همراهی کنید بهتر است تا اینکه برای اولین بار تنها رکاب بزنید. بعدترها شاید دوست داشته باشید با به اصطلاح کاروان هم به سفر بروید که قطعا آن هم تجربه جالبی ست. مردم همیشه کاروان های دوچرخه سواری را دوست دارند. برای اینکه آنها مصداق واقعی ماجراجویان سفر هستند!

 

تجهیزات

وقت سفر با دوچرخه یک سری تجهیزات اساسی و پایه هست که فرقی نمیکند شما میخواهید تا همین قم رکاب بزنید و یا تا رم ایتالیا! شما باید این تجهیزات را بهمراه داشته باشید. اغلب تارگت های دوچرخه سواری برون شهری نیاز به شب مانی دارند. قرار هم نیست شما هربار در طول مسیر به یک هتل شیک و مجلل برسید. پس بایستی تمام قواعد کمپینگ را بدانید. بایستی بدانید کِی و کجا چادر بزنید، چطور استراحت کنید که فردا سرحال باشید. بیدار شدن زیر تیغ آفتاب و یا خوابیدن تا لنگ ظهر در چادر انگیزه شما را برای رکاب زدن فردا از بین میبرد!

سفر-با-دوچرخه

 

پس باید بدانید چه تجهیزاتی برای سفر لازم است و چه طور باید از آنها استفاده کرد. همچنین برای تمام پیچ و مهره های حساس و حیاتی در دوچخه تان بایستی آچار و لوازم یدکی داشته باشید. در واقع اگر نمیتوانید برای تعمیر دوچرخه تان دستی در آن ببرید بهتر است بیخیال پا زدن در اتوبان بشوید، زیرا تعمیرات و دست کشیدن به دوچرخه در طول مسیر یکی از کارهای اجتناب ناپذیر سفر است.

 

موارد ایمنی در سفر با دوچرخه

در مورد چیزهایی که بایستی در خصوص دوچرخه سواری در جاده های اصلی رعایت کنید، ملزوماتی هست که باید آنها را بدانید. ببینید شما میتوانید بک پکری سفر کردن را به مرور یاد بگیرید و مخاطرات و لذت های آن را در سفر بچشید، اما در مورد دوچرخه سواری این چیزی نیست که قرار باشد در سفر از آن سردربیاورید. پس نکات ایمنی را مرور کنید، به حافظه بسپارید و اگر تجهیزات و یا هرچیز دیگری را لازم دارد حتما مدتی قبل از سفر تهیه کنید.

سفر-با-دوچرخه

 

قوانین دوچرخه سواری در جاده ها را بدانید. شما باستی وارد هرکشوری که میشوید این قوانین را مرور کنید. مثلا قوانین در حوزه شنگن با قوانین در کشورهای ترکیه و ایران یکی نیست و بهتر است بدانید کجا بایستی چطور رکاب بزنید! گاهی ندانستن این قوانین موجب میشود جریمه نقدی سنگینی بپردازید! پس همین حالا آنها را مطالعه کنید!

تجهیرات امینی برای این است که آنها را بپوشید. هرچند که هوا گرم باشد، شما بایستی با کلاه دوچرخه سواری کنید. در مورد دست کش ها، کفش مناسب و عینک هم همینطور. حالا که قرار است حرفه ای سفر کنید، بهتر است در مورد استفاده از تجهیزات هم حرفه ای باشید!

سرعت سنج ها را میتوانید از فروشگاه ها و یا وب سایت ها خریداری کنید. نکته این است که قرار است به کمک سرعت سنج دوچرخه حواستان به میزان سرعت تان در جاده باشد. متوجه سرعت بودن به معنی آهسته رفتن نیست. شما باید حداکثر و حداقل سرعتی که قانون برای پیمایش دوچرخه در اتوبان ها و آزادراه ها پیش بینی کرده را رعایت کنید.

خوشبینانه و آگاه دوچرخه سواری کنید. در جاده چیزی مهمتر از این نیست که حواستان را کاملا جمع کنید.. اگر قرار باشد هرلحظه به اتفاق بدی مثل تصادف فکر کنید، تقریبا تمام تمرکز شما برای عکس العمل سریع از بین میرود. بیشتر تصادفات از نبود ارتباط درست بین دوچرخه سوار و راننده صورت میگیرد. علائمی که میتوان با دست داد و علائمی که لباس ها، چراغ ها، شب رنگ ها و تجهیزات شما به راننده میدهند مهم است.

علامت دادن چاره کاهش خطر است. میخواهید باستید، به سمتی بپیچید یا میخواهید راننده ها را از هر منظوری آگاه کنید. بایستی قبل از هرچیز با دست هایتان به آنها علامت بدهید و در این مورد باید حواستان باشد که آسیبی به دست های شما نرسد.

ارتباط چشمی تان را با عابر و یا راننده هایی که از جلو می آیند حفظ کنید. باید بدانید آیا آنها شما را میبینند و یا نه. یکی از بهترین راه ها برای آگاه شدن از تصمیم راننده روبرویی نگاه کردن به چشم ها و یا به جهت چرخش چرخ های وسیله نقلیه اوست.

روشنایی در شب و حتی چشمک زنهایی که در روز به دیگران بفهماند شما دقیقا در کجا هستید و ابعاد حدودی دوچرخه شما چقدر است. پوشیدن لباس های شب نما و به اصطلاح Reflective باعث میشود مطمئن شوید در تاریکی شب و یا در هوای مه آلود دیگران شما را خوب میبینند.

حفظ فاصله درست از جدول باعث میشود بتوانید در موقع لزوم کمی به آن نزدیک تر شوید و همچنین به اندازه کافی از جاده به کنار باشید.

جاگیری درست در جاده باعث میشود شما کمتر به راست و چپ منحرف شوید. دلیل برخی از تصادفات همین قابل پیش بینی نبودن رفتار دوچرخه سوار است. اگر قرار است سفر با دوچرخه را یاد بگیرید اول از همه جایگیری درست در کناره جاده را تمرین کنید.

چکاپ در فواصل مشخص از ضروریات سفر با دوچرخه ست. باید مثلا هر روز و یا در هر کیلومتر مشخصی باد تایرها و یا میزان کشش زنجیر را چک کنید و بعد به مسیر ادامه دهید.

 

ویزای سایکل توریست

گویا برای داشتن این ویزا بایستی اول عضو فدراسیون دوچرخه سواری شوید و بعد از آن مقدار مشخصی را در زمان مشخصی در ایران رکاب بزنید تا بتوانید برای این نوع ویزا اقدام کنید. این ویزا به شما اجازه میدهد تا کشورهای زیادی را بدون هیچ مشکلی رکاب بزنید. الیته قوانین مروبط به آن را بایستی از منابع معتبر آن که همان فدراسیون دوچرخه سواری ست جویا شوید. همچنین گاها سخت گیری ها در خصوص دادن چنین ویزاهایی سخت تر میشود، اما نکته این است که بسیاری تا بحال این ویزا را دریافت کرده و جهان را رکاب زده اند. پس اگر مصمم هستید ابدا ناامید نشوید.

 

با انگیزه و با هدف سفر کنید

دوچرخه سواری ازجمله موارد خاص سفر است. برای اینکه شما بایستی زمان و انرژی زیادی را صرف رسیدن به مقصد کنید. برای همین اصولا در سفر با دوچرخه چیزی که ارزش و اهمیت آن مانند دیگر انواع سفر نیست خود مقصد است. شما باید با مسیر زندگی کنید و از جاده لذت ببرید. چه خوب که اگر سفر شما جدی ست برای خود شعاری انتخاب کنید و یا هدف بشردوستانه ای در نظر بگیرید.

سفر-با-دوچرخه

 

همچنین سفر با دوچرخه بسیاری مخاطرات و لذت ها دارد که شما میتوانید در مورد آنها هر روز بنویسید. اینکار به شما انگیزه میدهد تا توجه خود را به مسائل بیشتری معطوف کنید و علاوه بر شما بسیاری دیگر از افراد هم در این تجربه شریک باشند. یکی از بهترین منابع فارسی برای سایکل توریست وب سایت فارسی ست که از این جامعه مسافر و دوچرخه سوار حمایت معنوی میکند.

 

خوشحال میشویم اگر توصیه و یا نکته های بیشتری در مورد سفر با دوچرخه دارید در اینجا مطرح کنید تا دیگر مخاطبان تراولچی هم از آن استفاده لازم را ببرند.