sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

سفر با قطار (قسمت دوم)

توصیه های در خصوص سفر ریلی در ایران

سفر-با-قطار

 

در قسمت اول این مطلب در مورد مزیت ها و چرایی سفر ریلی با هم صحبت کردیم. گفتیم که سفر با قطار علاوه بر اینکه شما را کمتر خسته میکند، از نظر محیط زیستی و امنیت هم بسیار مزیت های بیشتری در مقایسه با سفر با خودرو شخصی دارد. در واقع سفر چه با قطار و چه هواپیما بر خلاف تصور بعضی ها کاملا امن تر از سفر با خودرو شخصی ست و این موضوع حتی در ایران هم کاملا صحت دارد. به هر صورت اگر بلیط قطار را تهیه کرده اید و عازم سفر هستید، میخواهیم با مرور توصیه هایی شما را در داشتن سفر بهتری یاری کنیم.

سفر با قطار ساده تر از سفر با هر وسیله نقلیه دیگری ست، اما ندانستن یک سری نکات در خصوص آن میتواند مانند سفر هوایی مشکلات جدی داشته باشد. در ادامه به نکات ضروری در خصوص سفر ریلی میپردازیم.

 

در ایستگاه

سفر-با-قطار

 

در ایستگاه قطار نباید لحظه ای از وسایلتان غافل شوید. باید بدانید سرک کشیدن در لبه خط ها میتواند برای کودکتان حسابی خطر آفرین باشد. همچنین در مورد غذا خوردن در نزدیکی ساعت حرکت خودداری کنید چون بعضی از قطارها ممکن است واقعا تنها یکی دو دقیقه بعد از اعلام برای سوار شدن ایستگاه را ترک کنند. همچنین همیشه یک چشمتان به مانیتور ساعات حرکت باشد. اینجا ترمینال های اتوبوس رانی نیست که برای پیدا کردن و سوار کردن شما کسی سر و دست بشکند!

 

حمل خودرو

اگر نمیدانید بهتر است از حالا این مزیت را هم مدنظر داشته باشید که میتوانید خودرو شخصی خود را در سفر با قطار به همراه داشته باشید. بیشتر خطوط ریلی کشور این امکان را فراهم کرده اند تا شما بتوانید خودرو خود را در سفر به همراه داشته باشید. بیشتر تعرفه ها مانند دیگر تعرفه های ریلی در کشور مناسب و منصفانه است. برای مثال طبق تعرفه سال ۹۶ برای حمل خودرو از تهران به مقصد دوری مانند اهواز بایستی چیزی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بپردازید.

سفر-با-قطار

 

اگر تا بحال این تجربه را نداشته اید ما به شما توصیه میکنیم یکبار آن را امتحان کنید. داشتن خودرو شخصی در مقصد میتواند بسیار دلچسب باشد. علاوه بر این ممکن است شما تا بحال در سفرهای خود ماشین کرایه میکرده اید و یا هزینه های جابجایی درون شهری زیادی پرداخت میکردید، اما با این گزینه میتوانید شیوه جالبی از سفر را امتحان کنید. در این شیوه نیازی به این نیست که مصافت زیاد از منزل تا مقصد را رانندگی کنید و میتوانید انرژی خود را برای لذت بردن از مقصد صرف کنید.

 

بهتر است تخت بالا را رزرو کنید

سفر-با-قطار

 

معمولا بهتر است این کار را بکنید. سفر با قطار مخصوصا در مسیرهای طولانی برای همین انتخاب میشود که شما بتوانید در طول مسیر درست و حسابی استراحت کنید. وقتی تخت بالا را رزرو میکنید میدانید که هر زمانی میتوانید با خیال راحت به بالا رفته و استراحت کنید. در غیر این صورت ممکن است در صورت داشتن هم کوپه ای های زبان نفهم کمی در این مورد دچار چالش شوید. هرچند که به هرصورت تخت شما هرجا که باشد حق شماست که از آن به هرشکلی برای استراحت استفاده کنید اما این توصیه کار را برای شما راحت تر میکند.

 

کوپه اجاره کنید.

سفر-با-قطار

 

اگر با خانواده به سفر میروید و حتی کمتر از تعداد کافی برای یک کوپه هستید، باز هم سعی کنید کوپه را اجاره کنید. ما در ایران به دلیل معذوریت ها و فرهنگ متفاوتی که داریم که باعث میشود یک خانواده در حضور دیگران احساس آرامش کمتری کند. اگر میتوانید مدل ذهنی تان راعوض کنید اما اگر نه بهتر است فضا را برای استراحت کامل خانواده تان فراهم کنید. یک سفر راحت میتواند کمک کند تا در مقصد انرژی و حس و حال بیشتر برای گشت و گذار داشته باشد. همچنین در صورت اجاره یک کوپه میتوانید خیال راحت تری در خصوص امنیت وسایل همراه تان داشته باشید.

 

نکات ایمنی را از یاد نبرید

یک بایستی علائم و هشدارهای روی درها و همچنین سالنها را جدی بگیرید. تکیه دادن به درها میتواند بسیار خطرناک باشد. همچنین ایستادن در راه روها و یا جاهای تنگ میتواند به راحتی امکان عبور و مرو برای دیگران را دشوار کند.

دو سیگار کشیدن در راه روها بدترین کاری ست که میتوانید در واگن انجام دهید. سالمندان و کودکان و افراد زیادی هستند که نمیتوانند پیچیدن بوی بد آن را تحمل کنند. بنابراین مخصوصا از کشیدن آن در راه خودداری کنید. طبق قوانین این کار شما میتواند جریمه نقدی و ابطال بلیط را به همراه داشته باشد.

سه آب یا مایعات را از شیشه ها بیرون نریزید. باور کنید دلایل بسیاری هست برای اینکه شما این کار اشتباه را انجام ندهید. از جمله حفظ محیط زیست و سلامت مسافران دیگر. در حالی که شما پوست میوه و یا لیوان آب جوشی را از پنجره به بیرون خالی میکنید، کسان دیگری که پشت سر شما سر از پنجره بیرون آورده اند میتوانند آسیب جدی ببینند.

چهار در هنگام ایستادن موقت در ایستگاه ها ابدا صندلی و وسایل خود را ترک نکنید. بیشتر سرقت ها در سفر با قطار در همین لحظه اتفاق می افتد. برای اینکه شما حضور ندارید و همچنین سارق میتواند بلافاصله قطار را ترک کند! پس در توقف های کوتاه تا حرکت قطار روی صندلی تان بنشینید.

پنج وسایل الکترونیکی خود را از قبل شارژ کنید چون بسیاری از قطارهای محلی و درجه پایین برای شارژ گوشی و یا تبلت شما پریز برقی ندارند.

شش اگر نوشیدنی داغ و یا چیز ظریفی را حمل میکنید بسیار دقت کنید. ترمز ناگهانی و یا چرخش در مسیر میتواند تعادل شما برهم زده و موجب آسیب دیدگی شما بشود.

 

نکات بهداشتی در قطار

سفر با قطار جذاب است، برای خیلی ها خاطره انگیز است. اما یکی از خاطرات بد در خصوص سفر با قطار میتواند برخورد با سرویس بهداشتی ها و یا محیط کثیف باشد. در خصوص نکات بهداشتی به خاطر داشته باشید که:

یک همیشه دستمال بهداشتی اضافه به همراه داشته باشید. متاسفانه گاهی بسیار پیش می آید که قبل از حرکت قطار سرویس دهی و نظاف درستی در خصوص سرویس های بهداشتی صورت نیمگیرد. ممکن است دستمال بهداشتی و یا مایع دستشویی در آنجا نباشد، پس بد نیست آمادگی آن را داشته باشید!

دو بهتر است اگر دچار سرگیجه و یا حالت تهوع میشوید غذای سبکی مصرف کنید. همچنین میتوانید قبل از سوار شدن یک قرص ضدتهوع مصرف کنید تا خیالتان راحت تر باشد.

سه شما بهتر از هرکسی از وضعیت جوراب ها و پاهایتان خبر دارید. پس اگر تصمیم دارید آنها را از کفش درآورید مطمئن شوید که موجب ناراحتی و یا رنجش کسی نمیشود. همچنین بالا گذاشتن پاها روی پنجره و یا پیشخوان به هیچ وجه کار درستی نیست.

 

بلیطتان را بهمراه داشته باشید

سفر-با-قطار

 

در خصوص بلیط بایستی بدانید مانند رزرو اینترنتی بلیط پرواز، رزروهای آنلاین خطوط ریلی هم شامل حال تخفیف میشوند. بنابراین میتوانید از پلتفرم های مختلف این کار را انجام دهید. بایستی بدانید در بعضی مسیرها بایستی بعد از رزرو بلیط را از دفاتر حضورا تهیه کنید. پس بهتر است بعد از رزور بلیط قطار از نحوه پرینت گرفتن آن باخبر باشید. همچنین بایستی بدانید که بلیط را باید بعد از چک کردن در داخل قطار تا پایان مسیر به همراه داشته باشید.

 

مسیرهای پرتردد و ایام تعطیل

سفر با قطار گزینه اول برای خیلی از ایرانی هاست. بنابراین در سفر به شهرهای پرتردد و یا سفر در ایام تعطیلات مانند تعطیلات نوروز بایستی حتما حتی از ماه ها قبل حواستان به رزرو بلیط باشد. علاوه بر این بایستی قبل از رزرو اطلاعات خوبی در مورد انواع قطار داشته باشید. در یک مسیر ریلی مشخص مثلا تهران تبریز و یا تهران مشهد روزانه انواع قطارهای اروپایی، چینی، ایرانی و غیره در کلاس های مسافری متفاوت تردد میکنند.

 

برای سرگرمی فکری بکنید!

برای سفر از تهران به شهری مثل زاهدان بایستی حدود ۲۴ ساعت در مسیر باشید! بنابراین چه بهتر که راهی جز خوابیدن برای سرگرمی داشته باشید. البته این مساله بیشتر زمانی که تنها هستید مهم است. معمولا در سفرهای دسته جمعی بایستی حتی یک راهی برای خلاص شدن از دیگران و استراحت پیدا کنید!

سفر-با-قطار

 

شاید بتوان گفت موسیقی یکی از بهترین گزینه هاست. میتوانید گلچینی از آلبوم های قدیمی و یکی دو آلبومی را که دوست داشته اید زمانی گوش بدهید در موزیک پلیر خود داشته باشید و از آن لذت ببرید. همچنین داشتن هدفون های صداگیر محیطی میتوانند در نشنیدن صدای تکراری قطار کمک کننده باشد. این راهم فراموش نکنید که کتاب خواندن در قطارهای درجه پایین با لرزش زیاد (مانند بیشتر قطارهای داخل کشور) میتواند برای سلامتی چشم های شما بسیار مضر باشد.

 

توصیه آخر

چمدان و بار و بندیل را بسته اید و قرار است به ایستگاه بروید! سروقت رسیدن فقط در خصوص هواپیما و اتوبوس مهم نیست. اتفاقا بسیاری مواقع سرموقع حرکت کردن قطارهایی که فکر میکنید حالا حالاها تاخیر دارد میتواند شگفت زده تان کند! پس به موقع برسید تا با آرامش سوار شوید. همچنین اگر میخواهید بابت هزینه های غذا در قطار چیزی پرداخت نکنید، میتوانید برای خودتان غذاهای سبکی مثل ساندویچ تدارک دیده و همراه بیاورید. لازم به یا آوری نیست که غذاها نبایستی بودار باشند!