sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

فواید سفر

هشت تاثیری که سفر بر روان انسان دارد

فواید-سفر

 

جمله ای هست که میگوید “بیدارشدن از خواب به تنهایی در شهری کاملا متفاوت لذتبخش ترین حس دنیاست”. برای کسانی که به سفر رفته اند این حس شیرین قابل وصف نیست. اینکه صبح از خواب بیدار میشوی و چند لحظه ای فکر میکنی کجا هستی! تا اینکه به خاطر میاوری مسیر را از کجا طی کرده ای و به کجا رسیده ای!

سفر را از هر دری که نگاه کنیم کلی فایده میتوان در آن پیدا کرد. این خاصیت سفر است. فواید سفر درست چیزی ست شبیه زنبور عسل! سرتاپای آن بدردبخور است، از سختی ها، از شیرینی ها، تجربه های نو، دوستان تازه، دوری از کسانی که آشنا هستند، لذت از طبیعت و بسیار چیز دیگر! میخواهیم هشت مورد از مهم ترین آنها را برای شما بازگو کنیم. پس با ادامه این مطلب همراه باشید.

 

۱٫ سفر شما را شاداب تر میکند

مثلی هست که میگوید خنده از لب میرود اما از دل نه! شاید شما فکر کنید اثر شادی و نشاط سفر موقتی ست، اما دانشمندانی هستند که به تحقیق میگویند فواید سفر از جمله تاثیر شادی آن بر انسان طولانی مدت است. دلیل این امر این است که شما در سفر مشارکت فعال دارید. برای مثال وقتی شما برای مشاهده یک فیلم خنده دار به سینما میروید هرچقدر هم که شما را خوشحال کند و لذت ببرید باز هم میتوان به قطعیت گفت شما مشارکت فعالی در آن نداشته اید!

فواید-سفر

 

اما سفر پر از این مشارکت های فعال است. شما در دریا شنا میکنید، برای کمپ چادر میزنید، برای خرید بیرون میروید و یا برای دیدن یک جاذبه گردشگری قدم میزنید. همه اینها را آگاهانه انجام میدهید و برای همین به دل شما مینشیند و تاثیر آن برای مدت ها در شما باقی خواهد ماند.

 

۲٫ سفر از شما فرد آگاه تری میسازد

برای مثال به شما میگویند فلان شهر یا کشور جای خوبی برای سرمایه گذاری نیست و یا برفرض آنقدر امنیت یا ثبات دارد که میتوان رفت و در آنجا زندگی کرد. برای دیگرانی که به سفر نرفته اند اینها تنها نقل قول از دیگران است. اما برای شما که عادت دارید دنیا را بنوردید، نقل قول معنایی ندارد. اغلب کسانی که در دنیا سفر میکنند از متوسط مردم آگاهی و اطلاعات بیشتری دارند. برای اینکه مجبور هستند قبل از سفر و در حین سفر بیشترین دانسته را در مورد مقاصد خود داشته باشند.

 

۳٫ استریوتایپ ها را از بین ببرید

در مورد استریوتایپ چیزی شنیده اید؟ تا بحال شنیده اید که میگویند آذری ها فلان اخلاق را دارند و لرهای فلان آداب و رسوم را؟ خیلی از آداب و رسوم و اخلاق های اقوام در ایران و جهان برای دیگرانی که دور از آنها زندگی میکنند استریوتایپ های غلط میسازد. برای کسانی که در اروپا و آمریکا زندگی میکنند دانسته هاشان در مورد ایران پر از این استریوتایپ هاست که تنها راه برای از بین بردن آن هم سفر به ایران است! به شما بارها گفته اند سیستان و بلوچستان برای سفر امن نیست! اما شما که به آنجا سفر کرده اید میدانید بلوچ ها چه مردمان شریف و دوست داشتنی و چه میزبانان خونگرم و مهمان نوازی هستند.

 

این معجزه از فواید سفر است. و شاید بزرگترین دست آور همین است که شما را با دیگر مردمان و سرزمین ها آشنا میکند و در نهایت اطلاعات و دانش شما را نسبت به آنها به واقعیت و تبدیل به فکت میکند.

 

۴٫ سفر شآن شما را افزایش میدهد

تابحال شنیده اید که وقتی مثلا صحبت از آفریقا و یا هرجای دیگری میشود همه میگویند برویم از کسی بپرسیم که تازه آنجا بوده. ممکن است این فرد شما باشید، که همین چند وقت پیش از مصر برگشته اید و میدانید آنجا چه خیر است. ارجاع مدام دیگران به شما به عنوان کسی که در مورد جهان پیرامون چیزی بیشتر از دروغ های رسانه ها میداند، کم کم عزت نفس شما را افزایش میدهد. همچنین دیگران به مرور بر روی شما حساب ویژه ای باز میکنند، به عنوان کسی که میتوان به دانسته ها و آگاهی او در خصوص محیط پیرامون اعتماد بیشتری داشت.

 

۵٫ سفر برای شما موقعیت های تازه میسازد

بسیار مسافرانی بوده اند که در سفر بهترین های خود را یافته اند. اگر زیاد در سفر هستید خبر خوش اینجاست که دارید به طور آشکار خود را در معرض کلی اتفاق قرار میدهید. کافی ست نگاه خود را باز کنید. مثل ماهیگیری که منتظر طعمه است منتظر اتفاقات خوب بمانید و در موقعیت مناسب آن را به چنگ در آورید. این جمله را فراموش نکنید: خیلی ها بهترین خود را در سفر پیدا کرده اند! میتوانید شما هم برای آن بجنگید. بهترین شما میتواند یک دوست، یک شغل، یک جا برای زندگی، یک همراه زندگی و یا یک شیوه برای زیستن تازه باشد.

فواید-سفر

 

در تعریف شانس به شکل مدرن و جدیدش دو عمال را بیشتر مورد توجه قرار داده اند. یکی آمادگی و دیگری رویارویی. در واقع شانس محل تلاقی این دو اتفاق است. زمانی که شما برای پیدا کردن چیزی آمادگی دارید و زمانی که خود را در معرض این رویارویی قرار میدهید. مثال ماهی گیر را فراموش نکنید. برای روآوردن اتفاقات آماده شوید. گاهی این آمادگی داشتن مهارت در زبان خارجی ست، گاهی خوش خلق و خندان بودن، گاهی سحرخیزی و زمانی هم شجاعت داشتن. حالا تصور کنید مسافری را که همه اینها را دارد و راهی جاده میشود!

 

۶٫ مقصدهای تازه پیدا میکنید

این در بین توریست ها و مسافران همیشه اتفاق رایجی ست. همه باهم در مورد جاهایی که رفته اند و جاهایی که میخواهند بروند گپ میزنند. خیلی وقت ها از دل همین صحبت ها میتوانید اسم کشورها و شهرهایی را بشنوید که قرار است مقصد بعدی شما برای سفر باشد. پس اگر با پرواز به شهری میروید و در هتلی اقامت دارید، خود را به هتل و مراکز خرید محدود نکنید. از فواید سفر یکی همین است که فرصت تعامل با دیگران را پیدا میکنید و در خلال این گپ و گفت هاست که میتوانید مقاصد دیگر را به راحتی پیدا کنید.

 

۷٫ تا خطر نکنید از خطر در امان نیستید!

بله این یک اصل طبیعی ست. اگر عقاب مادر جوجه ها را برای همیشه در لانه ناز و نوازش کند، احتمالا چند ماه دیگر فرقی با جوجه های مرغ ندارند! پس از لانه بزنید بیرون تا به اصطلاح آب دیده شوید! باید کیف پول شما بالاخره یک بار دزدیده شود تا یاد بگیرید در سفر بعدی آن را در کجا بگذارید! بایستی یک بار مجبور شوید کلی پول بابت اقامت بپردازید تا یاد بگیرید دفعه بعد قبل از اینکه به جایی برسید و شب شود فکری بابت اقامت کرده باشید.

فواید-سفر

 

سفر کرده ها میدانند که چه طور میتواند تلخ ترین و دشوارترین اتفاقات را فقط با مرور این نکته که بارها مثل آن را تجربه کرده اند مدیریت کرد! آنها مثل تازه کارها دغدغه ریز و درشت مسائل را ندارند، چون بارها در طول سفر با آن مواجه شده اند. و خبر خوب اینکه این تجربیات محدود به سفر نیست و شما آنرا بعد از هر سفر به منزل میاورید!

 

۸٫ مهارت هایتان را تقویت میکنید

این هم از فواید سفر است و هم ضروریات آن. اگر برای سفر حتی آسان ترین مقاصد را هم انتخاب کنید، مجبورید برای آن حداقل آموخته ها را داشته باشید. باید بتوانید تعامل برقرار کنید، با نقشه کار کنید، برنامه ریزی کنید، کمی اطلاعات محلی داشته باشید، کمپینگ را یاد بگیرید، آشپزی در سفر را و در کل بسیاری مهارت دیگر که روز به روز به اعتماد به نفس شما اضافه میکند.

فواید-سفر

 

حالا همین را برای یک سفر ماجراجویانه تر در ایران و یا در کشور دیگر تصورکنید. علاوه بر موارد بالا بایستی زبان تان را تقویت کنید، قوانین روادید را بدانید، رزرو بلیط هواپیماها و قطارها را یاد بگیرید، آداب و رسوم را بشناسید، مدیریت زمان و هزینه ها را بلد باشید و در کل بسیاری مهارت های دیگر، که قرار است سفر را برای شما ساده تر و امن تر کند. نکته جالب تر در مورد سفر این است که شما هربار برای وسعت دادن مهارت های خود میتوانید چالش های جدید را برای خود تعریف کنید. اینکار یعنی وسیع تر کردن دایره آنچیزی که هستید و شاید بتوان غایت سفر را همین دانست.

 

فواید سفر به اینها ختم نمیشود، حقیقتا نمیشود! بسیاری از این فواید را شما به مرور لمس میکنید و بسیاری دیگر را برای خود کشف میکنید. جمله ای از مارک تواین هست که میگوید

این را به تجربه فهمیده‌ام: بهترین راه برای اینکه بفهمید کسی را دوست دارید یا از او متنفر هستید، این است که همراه او سفر کنید.

دست بکار شوید. دوستی یا همسفر تازه ای را به چالش بطلبید. بسیاری از وفاداری ها و ادعای صبوری و خطرپذیری ها در سفر است که چهره نشان میدهد. اگر قرار است برای شراکتی تجاری به کسی اعتماد کنید، برای زندگی شریکی برگزینید و یا هم خانه بعدی را پیدا کنید، چه چیز بهتر از اینکه او را در محک سفر قرار دهید! سفر لایه هایی از دیگران و البته خودتان را به شما میشناساند که به هیچ شیوه دیگری نمیتوان در زمانی کوتاه به عمق آنها پی برد.