sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

چاله هوایی چیست؟

غلبه بر ترس از پرواز در چاله هوایی

چاله-هوایی

 

آشفتگی یا چاله هوایی یک پدیده علمی ست که در بیشتر پروازها به طور بسیار خفیف و غیرقابل ملموس اتفاق می افتد و در بعضی از معدود پروازها به شکل قوی تری بر روی هواپیما و مسافران تاثیر دارد. چاله هوایی میتواند با ایجاد یک تکان شدید و حالت معلق در فضا به طور ناگهان شوک شدیدی به بدنه هواپیما وارد کند. از طرفی این شوک میتواند با بی دقتی مسافران و خدمه موجب صدماتی هم شود. پس پیش از هرچیزی بایستی به تعریف این موضوع بپردازیم که چاله هوایی چیست. بعد از آن میتوانیم با ارائه توصیه هایی در خصوص امنیت پرواز و همچنین موارد ضروری در مواجه با چاله هوایی، خیال شما را در خصوص این پدیده رایج و نه چندان خطرناک راحت کنیم.

دقت کنید که سالانه حدود 57 نفر در ایالات متحده بر اثر جابجایی های ناگهانی کابین هواپیما به دلیل برخورد با چاله هوایی صدمه میبینند. لذا دانستن نکات ایمنی در این خصوص به شما کمک میکند در چنین مواقعی بتوانید حادثه را بدون خطر و ترس پشت سربگذارید!

 

چاله هوایی چیست؟

چاله هوایی در واقع نوعی از پدیده آشفتگی و یا Turbulence است که میتواند در جاهای مختلفی اتفاق بیفتد. برای مثال وقتی شما سیگاری دود میکنید، دودی از دودکش منزل به بیرون میفرستید، دو مایع را با هم مخلوط میکنید و هم مزینید در حال ساخت یک جریان آشفته هستید. در برخورد سیال با یک جسم جامد هم یک آشفتگی ایجاد میشود که چاله هوایی از همین نوع است. در پدیده چاله هوایی فشار هوای زیاد از بالا به پایین ناگهان هواپیما را دچار حرکتی مانند پرتاب به سمت پایین میکند و به مسافرین و خدمه احساس معلق ماندن و به پایین افتادن دست میدهد.

 

چاله هوایی چقدر خطرناک است؟

برای اینکه بدانید این پدیده چقدر خطرناک است باید گفت که اصولا در بحث امنیت پرواز درصد خطر کمی برای چاله های هوایی در نظر میگیرند. در واقع چاله هوایی خطری برای بدنه هواپیما ندارد و اگر به بخش هایی از هواپیما فشار وارد کند، پیش از این در طراحی بدنه به آن پرداخته شده و برای آن تدارکات لازم را دیده اند. اما اگر بخواهیم از خطرات جانبی آن بگوییم بایستی گفت که میتواند با سهل انگاری موجب برخورد مسافران به سقف یا بدنه و یا ریختن غذا و نوشیدنی های آنها روی دیگران شود.

پس چاله هوایی خطری برای کابین هواپیما ندارد و اگر قرار باشد چیزی به شما آسیب بزند بی احتیاطی شما و کسانی ست که اطراف شما نشسته اند.

 

خودتان را برای پرواز آماده کنید

چاله-هوایی

در مورد چاله هوایی مطالعه کنید. بهترین چیز قبل از سفر آگاهی ست. برای اینکار میتوانید قبل از از تهیه بلیط هواپیما از افرادی که در آژانس هستند در خصوص این پدیده سوال کنید و از آنها بخواهید به شما پیشنهاداتی در خصوص رفع نگرانی در خصوص آن بدهند. و یا همچنین با جستجو در گوگل در مورد آن بیشتر بدانید. در این خصوص لازم نیست به مقاله های علمی در مورد چاله های هوایی و یا پدیده آشفتگی رجوع کنید. مطالب کلی که در این خصوص گفته شده برگرفته از همان حقایق علمی ست.

 

با پزشک مشورت کنید

چاله-هوایی

 

ممکن است با وجود اینکه شما مطمئن شده اید چاله هوایی و یا پرواز خطری ندارد و ریسک آن بسیار بسیار پایین است اما همچنان قرارگرفتن در موقعیت آن شما را عصبی و یا ناخوش کند. برای همین بهتر است قبل از پرواز برای مشاوره در خصوص این مورد به پزشک خود مراجعه کنید و از او در مورد این مسئله کمک بگیرید. اغلب توصیه ها در خصوص پزشکان درباره چاله هوایی و ترس از پرواز دستورالعملهای کوتاه مدت و ساده است. خود شما هم میتوانید در حین پرواز و قبل از رسیدن به چاله هوایی از قرص ضد تهوع استفاده کنید.

 

صندلی درست انتخاب کنید

چاله-هوایی

 

قسمت جلویی هواپیما در کل کمتر تحت تاثیر تغییرات و تکانهای ناشی از چاله هوایی میشود. همچنین این به شما بستگی دارد که در کنار پنجره بودن میتواند حال شما را بهتر یا بدتر کند. بنابراین میتوانید با درخواست یک صندلی در جلوی هواپیما و در ردیف های ابتدایی پشت کابین خلبان و انتخاب صندلی در کنار پنجره و یا هر ردیفی که راحت تر هستید، احتمال بهم خوردن حالت طبیعی تان در طول پرواز را کاهش دهید.

 

به موقع به فرودگاه برسید

دلهره نرسیدن به پرواز و یا دوان دوان رسیدن به ترمینال پروازی میتواند موجب افزایش استرس و در نتیجه کمک به عصبی بودن شما در طول پرواز شود. بنابراین وقتی به موقع و سرحال به فرودگاه میرسید فرصت این را دارید که موارد مربوط به بار و بلیط پرواز تان با خونسردی مرور و چک کنید تا چیزی را از قلم ننداخته باشید. این باعث میشود تا شما در طول پرواز هم خونسردی بیشتری داشته باشید و احتمال آشفتگی و بدحالی را در شرایطی مثل چاله هوایی کاهش داده باشید.

 

قبل از پرواز دستشویی بروید

چاله-هوایی

 

یکی از بهترین روشها برای مجروح نشدن در طول برخورد با چاله هوایی این است که شما روی صندلی خود نشسته باشید و کمربند خود را بسته باشید. پس بهتر است قبل از پرواز به دستشویی بروید و در طول پرواز کمتر از صندلی خود جدا شوید. خصوصا در مورد چاله های هوایی، دستشویی های هواپیما یکی از خطرناک ترین مکان ها برای آسیب دیدن در هنگام تکان های شدید هواپیماست. برای همین اگر به شما اعلام شده که چاله هوایی در پیش است صندلی خود را به هیچ وجه برای رفتن به دستشویی ترک نکنید.

 

راحتی در پرواز

یکی از شروط بی خطر رد کردن چاله های هوایی این است که در راحتی و آرامش کامل باشید. هرچند که صندلی های هواپیما آنقدرها راحت نیست و به طور چسبیده به همی طراحی و چیده شده است، اما شما بایستی سعی کنید که با پوشیدن لباسهای مناسب و راحت این آسایش را برای خود فراهم کنید. اگر خسته هستید و فکر میکنید لازم است کمی استراحت کنید، شرایط آن را فراهم کنید. میتوانید از مهمانداران پتو و یا بالشت کوچکی قرض بگیرید تا راحت تر استراحت کنید.

 

منظم و عمیق نفس بکشید

چاله-هوایی

 

احتمال این هست که تکان های شدید هواپیما و حالت سقوطی که در آن است ترس شدیدی برای شما رقم بزند. یکی از اتفاقاتی که در هنگام ترس می افتد اختلال در سیستم تنفس و جریان خون است. خصوصا اینکه شما به دلیل بیماری بخصوصی از اختلال سیستم تنفسی و یا خون رنج هم ببرید. چاره این کار تمرکز بر روی خونسردی و نفس های شمرده شمرده و عمیقی ست که میتواند شما را در حفظ آرامش کمک کند. برای این کار نفس عمیقی بکشید، آن را برای 3 ثانیه در سینه حبس کنید و سپس به آرامی رهایش کنید. این کار را منظم و تاجایی که نیاز دارید ادامه دهید.

 

به چیزهای آرامش بخش فکر کنید

لازم نیست اگر هواپیما در حال ورود به چاله هوایی ست و یا اینکه دارد به شدت میلرزد شما از پنجره به تکان های شدید بالها و موتور آن نگاه کنید! اینکار ترس شما را دوچندان میکند! یکی از استرس زا ترین کارها در هنگام عبور از چاله هوایی نگاه کردن به باله های لرزان هواپیما و هوای به شدت مه آلود اطراف است.

چاله-هوایی

 

به جای اینها به صندلی تکیه دهید، چشم های خود را ببندید و به جاهای زیبایی که قرار است بعد از فرود آمدن بروید فکر کنید. این ابدا گول زدن خود نیست. همانطور که گفتیم چاله های هوایی هیچگاه موجب شکستن و یا متلاشی شدن هواپیما نمیشوند، زیرا هواپیماها برای چندین برابر فشار بیشتر از این طراحی شده اند. پس به راحتی تکیه بزنید و به هرچیزی که برای شما امیدوار کننده و آرامش بخش است فکر کنید.

 

خود را سرگرم کنید

بهتر است در هنگام عبور از چاله هوایی خود را با چیزی سرگرم کنید. اگر فکر میکنید این کار بی احتیاطی و یا بی خیالی ست اشتباه میکنید. زیرا افرادی در کابین هستند که در حال کنترل درست این وضعیت هستند و آشفته بودن و یا پیگیر بودن شما حتی ذره ای شرایط را بهبود نمیدهد. بنابرین اگر روبرو شما مانیتوری هست و یا اگر در موبایل خود موسیقی دوست داشتنی دارید برای کمک گرفتن از آنها دست بکار شوید. اینکه دائما پیگیر شرایط باشید ابدا کمکی به بهبود آن نخواهد کرد.

 

نقاط استرس را ماساژ دهید

ممکن است شانه های شما در مواقع استرس کمی منقبض شوند و یا دست هایتان از حالت معمولی خشک تر شود. میتوانید برای کمک کردن به خودتان و یا کسی که در کنار دست شما مضطرب است به آرامی شانه ها، سفتی گردن، مچ دست و یا بافت بین انگشت شست و اشاره خود را ماساژ دهید. اینکار باعث میشود انقباض در آن نقاط از بین رفته و موجب گردش خون بهتر و آرامش بیشتری در طول پرواز شود.

 

دارو خود را مصرف کنید

اگر پزشک برای ناخوشی در طول پرواز قرصی تجویز کرده بهتر است قبل از پرواز آن را مصرف کنید. بنابراین یک ساعت قبل از پرواز و پیش از آنکه وارد هواپیما شوید دارو را مصرف کنید تا در حین پرواز تاثیر آن بر شما مشخص باشد. مصرف دارو در زمانی که شما تازه احساس ترس و یا تهوع کرده اید بی فایده است. زیرا مدتی زمان میبرد تا دارو بر بدن شما اثر کند.

چاله-هوایی

 

همچنین بهتر است برای مواقع اضطراری یک پاکت و یا نایلون برای احتمال بالاآوردن در اثر ترس از پرواز همراه خود داشته باشید. اگر این اتفاق افتاد لازم نیست شرمنده باشید و یا حس کنید کار بسیار زشتی انجام داده اید. کافی ست با داشتن پاکت برای اینکار از بهم ریختن نظم کابین و یا هر اتفاق بدتری که میتواند در خصوص تهوع در کف کابین اتفاق بیفتد جلوگیری کنید.

 

حسابی آب بخورید

چاله-هوایی

 

در هنگام پرواز کمبود آب بدن میتواند بسیار موجب افت روحیه و حالت طبیعی بدن شود. بعضی ها توصیه میکنند هر یک ساعت یک لیتر و برخی دیگر میگویند به اصطلاح 3 برابر مواقع عادی آب بنوشید. پس برای اینکار چه بهتر که بطری آب خود را به همراه داشته باشید تا لازم نباشد برای هربار آب از مهماندار تقاضای کمک کنید. داشتن یک بطری شخصی همچنین میتواند باعث شود شما پولی بابت آب در پرواز نپردازید.

 

توصیه آخر

خلبان ها برای مواجه با هر احتمال خطری در چاله های هوایی آموزش دیده اند و قرار نیست شما بابت هیچ چیزی نگران باشید. شاید جالب باشد بدانید که آنها در بیشتر مواقع میدانند چاله هوایی در راه است و این ابدا چیزی نیست که آنها را غافلگیر کند. بنابراین زمانی که شما در کابین از ترس به خود پیچیده اید، آنها میدانند که این یک پدیده عادی و رایج در سفر هوایی ست و نگرانی از بابت آن وجود ندارد.

بهتر است وقتی به شما اعلام میشود در نزدیکی چاله هوایی هستید، نوشیدنی و چیزهایی که ممکن است پرت شدن آنها به شما آسیب بزند را از خود دور کنید. همچنین صندلی خود را ترک نکنید و بعد از بستن کمربند توصیه های بالا را یکی یکی برای خود مرور کنید.